Bottmill! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Liza Werff - WaarBenJij.nu Bottmill! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Liza Werff - WaarBenJij.nu

Bottmill!

Door: Liza

Blijf op de hoogte en volg Liza

11 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Afgelopen zaterdag aangekomen in Port Alfred, waar we ons appartement toegewezen kregen, na een lange, warme maar vooral adembenemend mooie reis.. Wat een prachtige natuur hier! Eenmaal afgezet bij ons huis werden we ontvangen door een aantal huisgenootjes. Wel zo fijn, want je wordt gewoon gedropt voor het huis en vanaf dan mag je het zelf uitzoeken. Onze kamer werd ons gewezen, maar die van Lynnsey en mij was al bezet.. Toen we door het raam keken stond er ook al een koffer en een rugzak in deze kamer. Nog even een check of deze kamer wel echt voor ons bestemd was: Ja! We zijn toen eerst maar gaan eten en na het eten konden we met een medewerker van Stenden mee. Al snel was het probleem opgelost en konden we onze koffers uitpakken. 's Avonds hebben we nog even een drankje gehaald bij de Stendenbar, daarna hebben we beide gedoucht en ons bed opgezocht.

De douche hier is een verhaal apart, het water ruikt ontzettend naar chloor en de douche heeft slechts twee standen: Levend verbranden of skinny dipping op Antarctica. Bovendien kraakt de vloer van onze douchecabine heerlijk, waardoor iedereen in het main-house zo ongeveer weet wanneer wij onder de douche staan.

Zondag zijn we na een brunch op Stenden doorgegaan naar de winkels, een goede heuvel moest hiervoor getrotseerd worden, maar dit levert ook constant weer een prachtig uitzicht op. Ik geloof niet dat dat uitzicht ooit gaat vervelen. Eenmaal in de supermarkt aangekomen hebben we ontzettend gelachten, de prijzen hier zijn allereerst schrikbarend, tot je ze om gaat rekenen.. Zo hebben we een meloen gekocht voor 13 rand, op het moment dat je het getal 13 ziet staan schrik je bijna. Tot je het gaat omrekenen naar euro's, de koers was die dag 1:15, dus de meloen kostte minder dan een euro. Het mooiste was nog wel om broodjes te kopen, de zachte witte bolletjes kosten per stuk 0,65 Rand, omgerekend 0,04 eurocent (niet 4 eurocent dus, maar minder dan 1 eurocent).

Na het boodschappen doen hebben we even een kijkje genomen op het strand, wat minstens zo mooi is als de rest van de omgeving hier.. Vervolgens zijn we naar Barmuda gelopen waar we heerlijk gegeten en gedronken hebben (ook dit kostte weer amper wat natuurlijk). Terug bij Bottmill ben ik nog met een aantal huisgenootjes naar de Stendenbar geweest, deze was echter al dicht, waarschijnlijk omdat maandagochtend de lessen weer zouden beginnen. Toch weer terug gegaan naar huis dus, waar we op vliegende herten jacht konden, vreselijke beesten die ze hier in overvloed hebben, het zijn een soort van grote meikevers die overal tegenop lopen/vliegen als ze de kans krijgen. Verder doen ze niks, maar ik word er niet vrolijk van!!

Maandag hadden we dan onze eerste les. Rond kwart voor 8 zijn we naar school gegaan voor ontbijt en op dat moment hadden we eigenlijk nog geen idee hoe en wat met lessen en colleges (zal wel iets Zuid-Afrikaans zijn). Een student van Stenden nam alle nieuwe studenten mee naar 'The white house', het stuk van Stenden waar het grootste deel van alle docenten zich bevind.. Hier werden we ingedeeld in groepen en kregen we ons rooster voor deze eerste week, de oriëntatieweek. Onze dag begon met een les Xhosa, ik heb me hier helemaal ziek gelachen, de taal is mooi en ergens ook lachwekkend omdat er een 'klik' in verwerkt zit, maar de mannen die de les gaven waren eigenlijk nog grappiger. Tijdens die les kwamen alle dames van de wasserette/schoonmaak nog voor ons zingen, super tof om te horen, ik had echt overal kippenvel. Vervolgens moesten we ons melden in de bibliotheek om ons officieel in te schrijven en onze computer gebruiksklaar te maken. Daarna kregen we van de man die ook de Xhosa lessen gaf, een rondleiding op de campus. Toen dat klaar was, was het ook al tijd voor de lunch en daarna stond er een Port Alfred Tour op de planning. We reden in een busje wat in Nederland vermoedelijk de weg niet een meer op zou mogen en dan mooi draaien op die steile hellingen hier.. Van de rest van de tour heb ik weinig meegekregen, denk dat ik mijn ogen meer dicht dan open heb gehad.. M'n energie was écht op. Daarna hebben we nog een korte voorlichting gehad over veiligheid en water in en om Port Alfred en over de activiteiten die hier te doen zijn. Na het avondeten ben ik relatief snel naar huis gegaan, hier heb ik gedoucht en gewacht tot Lynnsey ook thuis was en rond half 10 ben ik dan ook gaan slapen.

Met een aantal keren wakker worden tussendoor heb ik vanmorgen geslapen tot half 10! Het ontbijt op school hadden we toen al gemist, dus we hebben hier thuis snel wat weggepeuzeld. Om 11 uur hadden we een afspraak met Uilkje, de hoofdbegeleider van onze projecten/minor. We hebben hier te horen gekregen wat er van ons verwacht werd met betrekking tot de projecten. Het liefst zou ze zien dat we allemaal zouden gaan werken op een project waar bij computercursussen aangeboden worden voor de volwassenen binnen Station Hill, een coloured township vlakbij Port Alfred. Opzich een leuk project want wat wij als studenten daar opstarten wordt vervolgens mee door gegaan op het moment dat wij weggaan, het project valt dus niet weg zodra wij huiswaarts gaan. Zo ben je verzekerd van het feit dat je echt iets bijdraagt aan de community. Komende donderdag hebben we echter een Tour door de Nemato township (black township), waar de meeste projecten van Stenden lopen. Ook op deze projecten mogen we ons nog wel inschrijven, dus het is niet dat ons onderzoek nu definitief vaststaat.

Vanmiddag hebben we wel de topper van deze week gehad geloof ik. Een workshop traditional food. Oh man, wat heb ik genoten van het eten, vooral de schapenmaag smaakte heerlijk (NOT!!!). Maar goed, ik heb het gegeten...

Morgenmiddag hebben we een college over Apartheid/History of SA, een college Intercultural Sensitivity en een introductie van de Open Minor en de Community Projects. 's avonds hebben we dan onze eerste echte braai! Ik ben benieuwd! Donderdag hebben we zoals ik al zei, een tour door de nemato township op de planning. En vrijdag hebben we een lekker dagje vrij! Zoals het nu lijkt gaat we zaterdag met Thomas, onze Xhosa leraar, nog een tour maken door de townships, hij wil ons de kant van de townships laten zien die school een beetje wegdrukt en ons tegelijkertijd van alles vertellen over de geschiedenis van Zuid Afrika en de townships. Ik kan niet wachten om eerlijk te zijn. Zoiets al dat is een van de redenen dat ik hier heen wilde, ik denk dat je je op zo'n moment pas écht bewust word van de immense cultuurverschillen.

Ons rooster voor de komende weken is ook al grotendeels bekend. Elke maandag en donderdag hebben we lessen van Uilkje op de campus en onze computercursus zullen we geven op de maandag, dinsdag en donderdag middag en avond. Elke woensdag en vrijdag hebben we dus vrij, maar er zal buiten de projecten om nog genoeg thuis-studie tijd in gaan zitten.

Naast volledig overdonderd door alles hier, ben ik afgelopen zondag ook prachtig verbrand. Ondanks dat ik me, voor mijn gevoel, zat ingesmeerd had met zonnebrandcrème.. Ik gok dat dit me nog wel vaker gaat gebeuren. Ook merk ik dat mijn lichaam wel moeite heeft met de grote omschakeling in temperatuur en het super vette eten hier.. Ook dit zal op den duur wel goed komen geloof ik..

Ik zal proberen aan het einde van deze week wat foto's te uploaden, maar dat werkt hier niet altijd even makkelijk schijnt, omdat de internetverbinding niet altijd even wonderlijk is.. Maar het is het proberen waard! :)

Blijf verder ook gerust reageren op deze blog, ik vind het erg leuk om reacties op de blog te lezen :). Ik ga me nu klaarmaken voor het avondeten hier en schrijf vast snel wel weer een blog ;).

Liefs!

  • 11 Februari 2014 - 16:24

    Stefan:

    Hey Liza, ik zie al dat jij daar zo ingeburgerd bent ik heb nml al foto's van je gezien waar je op een local lijkt (ik ben kleurenblind en haal bruin en rood wel eens door elkaar).

  • 11 Februari 2014 - 16:28

    Stefan:

    Leuke blog btw, ga zo door en je hebt een fan erbij.
    Gr. Stefan

  • 11 Februari 2014 - 16:29

    Ylse:

    Oooh die k*t heuvel... Geloof me, die ga je nog vervloeken hahaha
    Fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt skat, geniet! XX

  • 11 Februari 2014 - 16:30

    Anita:

    Hey Liza wat leuk dat we via deze blog jou kunnen volgen. Wat een ervaring, je hebt al heel wat meegemaakt en je bent er nog maar net. We blijven je volgen.. Groetjes van de ons allemaal MANJ xx

  • 11 Februari 2014 - 17:05

    Paulus:

    Fijn om te lezen!
    Ik denk aan jullie!

  • 11 Februari 2014 - 17:10

    Adam:

    Super vet eten in de zin van lekker of echt vet?

    XXXX

  • 11 Februari 2014 - 17:36

    Renata:

    Hoi troel,
    Fijn om te lezen dat je je zo vermaakt met je Stenden-activiteiten als die daarbuiten.
    Hou dat speciale gevoel van zondag vast.
    Veel plezier bij je eerste braai!
    We appen/viberen/skypen/blogreageren lekker door.
    IHVJ
    Mem

  • 11 Februari 2014 - 18:26

    Anja Köster:

    Hoi Liza,

    Wat leuk om op deze manier je reisverslag te lezen. Ik ben blij dar je een goede reis hebt gehad en uiteindelijk goed terecht bent gekomen. Geniet van al je ervaringen, die kunnen je nooit meer worden afgenomen. Veel plezier verder, maar wees voorzichtig, dan komt alles wel goed.
    Groetjes van je tante uit Duitsland.

  • 11 Februari 2014 - 18:40

    Katinka :

    Hé Liza, hier een groet uit het koude en vooral winderige Nederland. Piet komt hier met bakken uit de hemel nu en van het weekend mogen we weer genieten van een fikse wind. Ik zat liever bij jou op het strand... Druk schema hebben jullie zeg. Wat leuk dat jullie nog een xtra kijkje in de township krijgen. Heerlijk om het echte Zuid Afrika te leren kennen, behalve de schapenmaag dan. Ik dacht dat dat thuis hoorde in Schotland? Whahahaha... Dikke kus en ik kijk uit naar je volgende blog!

  • 11 Februari 2014 - 19:40

    Nelly Van Oostende:

    Hoi Liza.

    Wat leuk om te lezen dat het goed gaat met je. Ik blijf je volgen hoor.
    Veel succes en plezier.
    Groetjes ook van Leo.

  • 11 Februari 2014 - 22:19

    Pake En Beppe:

    Hoi Wiefke
    Wauw, wat gezellig zoveel informatie, we genieten hiervan.
    Moet je blog lezen met een vergrootglas tegen het scherm en het is lastig om de juiste hoogte van de volgende regel te vinden, dan ik lees het opa voor, dat gaat best knullig op deze manier, maar het resultaat is dat we wel genieten.
    Kijk uit naar je foto's.
    smakkerd pake en beppe


    .

  • 11 Februari 2014 - 22:59

    Nienke:

    Hey Liza,
    Wat een verhalen al meis! Superleuk om te lezen!!
    Heel veel plezier daar en ik kijk uit naar je volgende blog!
    Liefs, overbuuf xx

  • 12 Februari 2014 - 09:38

    Berend-Jan:

    Mooi avontuur Liza, geniet ervan !! gr. BJ

  • 12 Februari 2014 - 15:36

    Marike:

    Hee lies,

    Superleuk zo'n uitgebreid verhaal, ik hou van details haha!
    Kijk uit naar je volgende blog.

    kussieee

  • 13 Februari 2014 - 00:11

    Suzanne:

    Geweldig om je te lezen meid!!!! Xxx

  • 17 Februari 2014 - 19:07

    Syts:

    Hoi Liza,
    wat leuk om op deze manier alles te kunnen volgen
    een mooie tijd toegewenst en blijf genieten
    gr Syts

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liza

Actief sinds 11 Jan. 2014
Verslag gelezen: 487
Totaal aantal bezoekers 16235

Voorgaande reizen:

07 Februari 2014 - 06 Juli 2014

Zuid Afrika!

Landen bezocht: