Jeukende handen :) - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Liza Werff - WaarBenJij.nu Jeukende handen :) - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Liza Werff - WaarBenJij.nu

Jeukende handen :)

Door: Liza

Blijf op de hoogte en volg Liza

16 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Zo daar zat ik dan alweer.. Het is hier nu half negen (half acht in Nederland) en het is weer eens broeierig warm in de kamer... Afgelopen nacht ben ik bezig geweest foto's op mijn blog te zetten. Dit ging wat moeizaam, maar is het is, afgezien van een aantal foto's, gelukt! Ik hoop dat ze in de goede volgorde blijven staan, het was nog al een gedoe om ze in de goede volgorde te krijgen. ;)

Afgelopen woensdag hadden we een college over apartheid en de geschiedenis van Zuid Afrika, hierna volgde een super leuk college over culturele sensitiviteit! In plaats van anderhalf uur duurde dit college slechts 20 minuten, dus daarna ben ik met Lynnsey en Welmoed naar het zwembad bij school gegaan. Hier mag je onder collegetijd (8-17 uur) niet zwemmen, maar pootjebaden mag wel! :)

Vervolgens hadden we uitleg over onze minor.. Alweer.. Deze keer had Uilkje iets heel tofs te vertellen! We mogen namelijk binnenkort één of twee nachtjes in een township slapen, dit wordt dan waarschijnlijk bij een van de vrouwen van de keuken van Stenden thuis, zodat school de mensen en hun leefomgeving wel kent. Dit lijkt me echt een super ervaring! En ik hoop heel erg dat dit doorgaat! Verder hebben we ook ons rooster gekregen voor de komende weken. Elke maandag hebben we van 09.30-14.15 les en elke donderdag van 09.30-12.30. Daarnaast is er op maandag, dinsdag en donderdag computertraining in Station Hill van 15.30-17.00 en van 19.00-20.30. Zoals het nu lijkt hoef ik niet bij al deze trainingen aanwezig te zijn, omdat ik er ook nog werk bij een ander project in de Nemato township bij wil doen. Wat dit precies wordt weet ik nog niet..

Donderdag gingen we dan (eindelijk) op township tour. Hier heb ik toch wel naar uitgekeken, voor zo ver je dat kunt zeggen.. De dagen daarvoor mistte ik echt iets waarvan mijn handen gingen jeuken. Om 13.30 stapten we in de bus en na een kort ritje door Station Hill zijn we doorgereden naar Nemato. Hier zijn we bij verschillende projecten langs geweest. Met als topper Ingubo, een after school care voor de kinderen waarvan de ouders hun dag doorbrengen op de dump. Hier kwamen de kinderen, toen wij met de bus aankwamen, gelijk naar het hek gerend om dit te openen (om vervolgens weer snel naar binnen te rennen, want ze waren aan het eten). Toen het eten op was waren alle kinderen door het dolle heen. Springen, dansen, rondjes rennen.. Ingubo lijkt mij een super project om te werken, maar de kans dat dit kan is klein aangezien de manager van dit project is opgestapt. Dit betekend dat er dus geen nieuwe kinderen van de dump gehaald worden en het project zoals het nu staat zit vol met studenten.

Het is bijzonder om te zien hoe die mensen in staat zijn te leven van gemiddeld minder dan 3000R (zo'n 230 euro) per gezin per maand. Zeker als je je bedenkt dat zo'n gezin gemiddeld uit 8-9 personen bestaat. Volgende week gaan we nog een hele dag door de townships, enkel met de open minor studenten. We gaan dan alle projecten bij langs op het moment dat ze open zijn. Ik heb hier echt heel veel zin in. Ook al is het alleen maar om het feit dat we met maximaal 10 mensen ergens binnenstappen, in plaats van met ongeveer 40 man tijdens de tour, waarvan de helft ook nog geen respect heeft/toont voor de mensen in de townships. Verder zijn er afgelopen donderdag heel veel projecten geweest die we nog niet bezocht hebben, hier kunnen we dan ook een kijkje nemen. Daarna hoop ik de projecten te kunnen kiezen en dan hoop ik ook snel aan het werk te kunnen. Want na de township tour jeuken mijn handen wel om aan de slag te gaan!

Donderdagavond heeft het hier flink geregend en gigantisch geonweerd! Ik zal ook nog wel eens proberen het filmpje daarvan te uploaden op de blog. Ook vrijdagochtend is er nog behoorlijk wat regen uit de lucht gevallen. Het bleek dat dit ook wel nodig was, want het gras was super droog en de regentonnen (drinkwater) waren allemaal zo goed als leeg.

Zaterdag hebben we uitgeslapen en zijn Lynnsey, Welmoed, Ingrid en ik rond 12 uur/half 1 naar 'C'est la vie' gelopen. Dit restaurantje hadden wij getipt gekregen van een medebewoner.. We hebben hier echt overheerlijk geluncht en de mensen die de tent runnen zijn ook echt geweldig! Zeker voor herhaling vatbaar dus. Die middag zijn we niet meer met Thomas door de township gegaan, maar zijn we naar het strand gegaan. Voor het eten zijn we weer naar huis gegaan en de rest van de avond hebben we eigenlijk helemaal niks gedaan, heerlijk!

Vandaag gaan we weer eens boodschappen doen en ik moet straks gaan wassen (dit stel ik al een tijdje prachtig uit), vanmiddag gaan we denk ik weer even een kijkje nemen op het strand.. En dan begint morgen onze eerste echte lesweek!! :) Hoewel het niks doen hier mij ook wel goed bevalt, heb ik ook echt wel heel veel zin om aan de slag te gaan! :)

Liefs!

  • 16 Februari 2014 - 08:53

    Harmke:

    Ik geniet op afstand mee van je ontdekkingstocht..;)

  • 16 Februari 2014 - 09:13

    Mem:

    Heb je nu nog steeds last van WOG?
    Xxx

  • 16 Februari 2014 - 11:33

    Katinka:

    Ik kan me voorstellen dat je gauw aan de slag wilt! Mooi om te lezen hoe je je echt onderdompelt in de cultuur! Daar ga je tenslotte ook echt voor! Ben benieuwd of het uploaden van het onweer filmpje lukt. ... lukt me prachtig om te zien. Succes met je eerste lessen straks! xxx

  • 16 Februari 2014 - 16:27

    Paul:

    Toppers! Ga zo door!!

  • 16 Februari 2014 - 21:26

    Lucas Dries:

    Super om te horen dat je het goed naar je zin hebt en dat je handen jeuken :-)

  • 17 Februari 2014 - 13:01

    Pake En Beppe:

    Lief Wiefke,
    Iemand heeft zojuist op ons vakantieadres de internet verbinding tot stand gebracht, nu zijn we gelukkig niet meer verstoken van jouw berichten.
    Wat fijn dat je handen jeuken, opa kan zich dat zo goed voorstellen, ook hij verbleef een nacht in een town-ship bij iemand van kantoor. We zijn benieuwd hoe jij dat zal ervaren.
    Het gebrek aan respect, vond ook ik af en toe pijnlijk om mee te maken, daar zou ik niet aan kunnen wennen.
    Dikke knuffel van ons beiden.
    Pake en beppe






  • 18 Februari 2014 - 12:55

    Aafke, Conny, Ellen:

    Hallo Liza
    We hebben net samen met Ellen je blog bekeken. Leuk dat we je dag zo een beetje kunnen volgen, en zien hoe het bij jou is!~
    Groetjes vanuit het Montagecentrum Drachten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liza

Actief sinds 11 Jan. 2014
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 16229

Voorgaande reizen:

07 Februari 2014 - 06 Juli 2014

Zuid Afrika!

Landen bezocht: