Wederom een week voorbij! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Liza Werff - WaarBenJij.nu Wederom een week voorbij! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Liza Werff - WaarBenJij.nu

Wederom een week voorbij!

Blijf op de hoogte en volg Liza

30 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

En weer een zweetweekje achter de rug. Heerlijk weer en heerlijke temperaturen gehad afgelopen week! Afgelopen maandag hadden we, zoals ik in mijn vorige blog ook al kort vertelde, geen les, maar een workshop. Om 9 uur vertrok onze bus naar Ingubo, een project in de township Nemato. Bij aankomst was het vrouwtje wat ons de workshop zou geven al aanwezig. Na een korte uitleg over veiligheid en een demonstratie van ‘goed’ en ‘fout’ speelgoed, mochten we zelf aan de slag met materiaal. Het doel was om een speeltje te maken voor kinderen (met een beperking). Zelf heb ik toen een rammelaar gemaakt en onbewust meegeholpen om een mikado spel te maken van strak opgerolde blaadjes uit tijdschriften.. Om 12 uur ging onze bus weer terug naar Stenden. Lynnsey en ik zijn toen naar C’est la Vie gegaan om te wassen.. Hoewel we thuis op de hand ook regelmatig het een en ander wassen is het toch wel zo lekker om eens een keer je kleding goed te wassen.

Aan het einde van de middag zijn Lynnsey en ik weer samen gaan hardlopen. Dit hadden we misschien beter kunnen uitstellen naar een later moment op de dag, want met zo’n 34 graden heuvels op en af rennen is nou niet echt een aanrader.. Maar we hebben we weer een stukje verder gelopen dan die keer daar voor en afgesloten met een goede sprint. ’s Avonds hebben wij dan ook, eindelijk, de finale van ‘Wie is de mol?’ gekeken. Verder hebben we die dag niet iets bijzonders gedaan..

Dinsdags hadden we project, het was wederom een heerlijk warme dag en dus hebben we eigenlijk de hele dag buiten gespeeld met de kinderen. Tijd om wat leuke dingen te gaan doen dus.. Al snel was het plan gemaakt om de kinderen de hokey pokey te gaan leren. Nadat de kinderen dit helemaal geweldig vonden hebben ook tsjoe tsjoe wa maar uit de kast getrokken. Ook dit was een groot succes, zo groot dat er na de lunch weinig geslapen werd, maar dat er veel kinderen wilden zingen en dansen. Verder was het een redelijk relaxed dagje op project. Dinsdagavond ben ik met Ingrid, Elske, Rianne, Lynnsey, Welmoed, Sophie en Joris uit eten gegaan. Bij Links deze keer, ik heb hier een struisvogel biefstuk gehad, verreweg het lekkerste wat ik hier heb gegeten!

Woensdagochtend mochten we weer eens in de 7.45uur bus vanaf school. Vandaag gingen Welmoed en Irene mee naar Sizamele want er was een sportdag en ze konden wel wat extra handen gebruiken. ’s Ochtends moest alles eerst klaargezet worden op het grote sportveld naast de crèche. Om 9uur zou het programma beginnen, maar goed, het zou Zuid-Afrika niet zijn als we om 9uur ook daadwerkelijk zouden beginnen. Sterker nog, wij waren de enige crèche van de vijf die om 9 uur op het veld aanwezig waren. Rond half 10 zijn we begonnen met dansen en zingen (wederom de hokey pokey en tsjoe tsjoe wa), terwijl we hier mee bezig waren kwamen langzaam ook de andere crèches aanzetten en om 10 uur konden we dan beginnen met de sportdag. Lynnsey en ik mochten bij de ‘jurytafel’ zitten, we moesten alle nummers 1, 2, 3 en 4 bij de activiteiten registreren. Ingrid, Welmoed en Irene hebben zich de hele tijd eigenlijk bezig gehouden met de kinderen op het kleed houden. Dit was een dagtaak op zich en bijna een theaterstuk om naar te kijken vanaf een afstandje. Rond een uur of 1 was de sportdag afgelopen en zouden we weer opgehaald worden door de bus. Toen deze er om 13.25uur nog niet was hebben we toch maar een telefoontje gepleegd.. ‘Oeps, vergeten…’, schouders ophalen (TIA tenslotte) en nog lekker ouwehoeren met de kinderen die ook nog niet opgehaald waren door hun ouders. Ruim 20 minuten later was onze bus er dan en konden we terug naar school/Bottmill.

Woensdagavond hebben we de vakantie naar Kaapstad besproken. We hebben er toen voor gekozen in kleinere groepjes te reizen in plaats van met z’n allen. Ingrid, Irene & Lynnsey reizen samen, Welmoed en haar vriend reizen samen en ik reis samen met Bonne, die hier 9 april aankomt!! Onderweg zullen we een aantal punten hebben waar we elkaar opzoeken en dingen samen doen als groep, waar dit precies allemaal gaat zijn moeten we nog bespreken, we gaan nu eerst allemaal kijken wát er allemaal te doen is in Kaapstad en onderweg naar Kaapstad toe.

Donderdag hadden we weer een dagje les op school. Ook was Joris vandaag jarig, hij had ons uitgenodigd om met hem te gaan lunchen. Normaal zou dit niet kunnen in verband met onze lessen, maar omdat onze laatste les verviel konden we met z’n alleen mee. Toen we weer terug waren hebben we heel even rustig aan gedaan thuis en toen zijn Lynnsey en ik weer gaan hardlopen, ondanks dat we hier beide niet echt zin in hadden, besloten we toch ons rondje uit te breiden.. Bijna een kilometer extra! En raad eens… We zijn zelden zo fit terug thuis gekomen :)! Het lopen ging echt heel lekker. Nu hopen dat het morgen ook weer zo gaat, want de route voor maandag is wéér iets langer! Donderdagavond hebben we Joris zijn verjaardag nog gevierd op Bottmill. Een super gezellig avond werd in stijl afgesloten met limbo dansen..

.. En de vrijdagochtend werd begonnen met lichte spierpijn ;). Maar om 8.30uur fit uit bed gestapt om te ontbijten op school. Heerlijk om weer eens een gebakken ei, toast brood en yoghurt met cruesli en honing te eten. Met de pens vol terug naar huis, tas inpakken en op naar Avis! Tijd om de auto op te halen, want Alwin, Jurrien, Lynnsey en ik zijn naar PE geweest! Vrijdagmiddag zijn we aangekomen bij Lungile Backpackers Lodge. Helemaal ondersteboven van het hostel, het was mooi, had een zwembad en het personeel en de andere gasten waren super vriendelijk! Snel omkleden en een duik nemen in het zwembad. Daarna heerlijk in de zon kaartspelletjes gedaan met Lynnsey en Jurrien. Rond een uur of vier kwam de eigenaar van het hostel naar ons toe om te vragen of we zin hadden om te braaien, naast ons vroeg hij ook nog andere gasten. Het hout in de braai werd aangestoken en samen met de eigenaar zijn we naar de supermarkt gegaan om inkopen te doen. Wij hebben ieder ons eigen boodschappen gekocht en hij heeft voor een aantal andere gasten boodschappen gedaan, die hem vervolgens dan een bepaald bedrag betaald hebben voor de braai.

Ons vlees werd heerlijk gemarineerd en ik heb ook toen weer écht heel lekker gegeten! Nog wat kaartspelletjes gespeeld samen met andere hostel gasten en uiteindelijk besloten om met ons om te kleden en nog een duik in het zwembad te nemen. Uiteindelijk zijn we nog met een aardig ploegje gaan zwemmen in het zwembad van het hostel. Ook vanavond weer niet al te laat op bed, want zaterdagochtend moesten we er weer vroeg af om Lynnsey te droppen bij het duiken. Alwin, Jurrien en ik hebben toen nog gekeken naar dingen die wij konden doen in PE, maar alles was echt best duur in vergelijking met de prijzen die je in Port Alfred voor dezelfde dingen gedaan. Tijdens Lynnsey haar eerste duik zijn we terug gegaan naar het hostel waar we hebben ontbeten, daarna zijn we terug gegaan naar het strand. Hier hebben we een ijsje gehaald en zijn we de pier even opgeweest. Op zo’n moment kan ik er niet omheen dat het hier voelt als vakantie allemaal.

Tijdens Lynnsey haar tweede duik zijn we naar green acres geweest, een super groot winkelcentrum in PE. Echt heel groot! Hier hebben we een mooi tijdje rondgelopen en hoewel we geen idee hadden waar we precies waren, zijn we precies bij de goede parkeerplaats weer uitgekomen. Terug naar het strand dus om Lynnsey weer op te halen. Daarna door naar het hostel! Hier wederom de zwemkleding aan en nog even het zwembad in. Toen we allemaal helemaal opgedroogd en uitgerust waren zijn we in de auto terug naar PA gegaan. Dit was al rond een uur of vier, maar op deze manier hoefden we niet door het donker te rijden (dat wil je hier echt niet, lantaarnpalen hebben ze niet en er lopen als het donker is altijd allemaal mensen en dieren midden op de snelweg), ook hadden we nu nog mooi de tijd om boodschappen te doen met de auto, waardoor we nu tot woensdag voorzien zijn met boodschappen. Hierna gelijk de auto maar terug gebracht zodat we dit zondagochtend niet meer hoefden te doen.

Zaterdagavond hebben we dan onze eerste maaltijd hier gekookt! Tomatensoep met mozzarella en pesto en Lynnsey en ik hadden nog broodjes met pesto en mozzarella in de over gedaan om er bij te eten. Ook dit heeft me prima gesmaakt! We hadden besloten om een avondje te niksen en ik had dan na het douchen ook een joggingbroek aangetrokken. Tot dat Loops, een afrikaanse student, hier kwam om te vragen of we meegingen naar een feest. We zouden opgehaald worden en thuis gebracht worden wanneer we dit wilden. Snel klaarmaken dus en toen stond onze lift ook al klaar. Het feest was verder echt super gezellig, we hebben heel even het idee gehad om op stap te gaan naar Snorts, maar die sluit hier om 02.00uur, dat moment dat we ons dat beseften was het 01.30uur ongeveer, dus heel veel nut had dat niet meer. Uiteindelijk zijn we rond een uur of 2 alsnog naar huis gebracht.

Vanmorgen heb ik eerst samen met Lynnsey en Rianne ontbeten op school. Weer een gebakken eitje, dit keer met gebakken spek en een schaaltje fruit in plaats van yoghurt. Na het ontbijt naar huis om daar nog het restje huiswerk te maken en toen dat klaar was zijn we bij het zwembad van school gaan chillen. Hier kregen we het idee om bij Barmuda een drankje te gaan doen, uit eindelijk hebben we hier ons avondeten ook maar gehad. Het duurde behoorlijk lang voordat onze drankjes er waren dus we hadden het avondeten op school sowieso al gemist.. Na het eten zijn we met Craig mee gegaan naar zijn huis (Craig was bij de braai bij Laura thuis twee weekenden terug en hij was ook bij het tentfeest vorig weekend). Hier hebben we spelletjes gespeeld op de xBox, eerst dansspelletjes en later sportspelletjes. Ik heb me hier helemaal suf gelachen om anderen en om mezelf, toen ik de filmpjes later terug keek (en nee, deze komen niet op mijn webalbum).

Komende week wordt wellicht weer even wennen. De crèche is deze week gesloten en dus heb ik alleen maandag en donderdag les en verder geen project. Wat we komend weekend gaan doen heb ik inmiddels nog geen idee van. Voor nu weer een update uit het nog altijd warme Port Alfred en tot volgende week maar weer ;)

• 31 Maart 2014 - 06:03

Smem:

Wakker worden met weer een blog van Liza, hoe goed kun je je maandagochtend beginnen!
    Heerlijk om jullie belevenissen zo te volgen. Wat doe je een indrukken op he? Mooi dat het contact leggen met Judi gelukt is!!
    Blijf genieten! Ei lof joe!!

• 02 April 2014 - 10:21

Pake En Beppe:

Hoi Wiefke
    Mooi om te lezen dat je een bepaalde Afrikaanse gewoonte al gewend bent geraakt: "het vrouwtje van de workshop was al aanwezig", schrijf je. je beschrijft dat als bijzonderheid, het is voor je al niet meer vanzelfsprekend dat mensen afspraken op tijd nakomen.

De techniek van opgerolde papiertjes zag ik ook hier in een winkel met woonaccesssoires, leuk effect.
    Fijn voor je dat Bonne en jij tijdens de reis naar Kaapstad even tijd voor elkaar hebben. Hoop dat jullie een fijne tijd hebben.
    Hoorde dat het contact met Judith is gelegd, ontmoet je haar daar ook?

Leuk he die grote winkelcentra waar je echt in kunt verdwalen.
    Toen wij in 1998 in Johannesburg waren werd het grote winkelcentum voor ons afgeraden vanwege onveilige situatie, dat vond ik jammer. Het wordt wel het mekka van alle shopping malls genoemd.

Ben benieuwd hoe je de crecheloze week zal ervaren, denk dat die kindertjes toch wel je hart hebben veroverd.
    Hoop toch dat we zondag toch het filmpje op mama's mobiel kunnen bekijken. Wij willen wel meelachen!

Over 3 maanden ben je al weer in Holland, we hopen eerst nog veel verhalen te lezen.
    Dikke smakkerd van ons beiden.

p.s. ook hier wordt het 22 graden vandaag.