Kaapstad here we come! - Reisverslag uit Stormsrivier, Zuid-Afrika van Liza Werff - WaarBenJij.nu Kaapstad here we come! - Reisverslag uit Stormsrivier, Zuid-Afrika van Liza Werff - WaarBenJij.nu

Kaapstad here we come!

Blijf op de hoogte en volg Liza

13 April 2014 | Zuid-Afrika, Stormsrivier

En we zijn weer een week verder in Zuid Afrika.. Dit weekje was anders dan anders, ondanks dat ik wel gewoon les heb gehad en twee dagen op Sizamele ben geweest.

Maandagochtend hadden we les, zoals gewoonlijk. Echter hadden we eerst nog een half uur om de minor te evalueren met de docenten uit Nederland. Dit was een vervolg op wat we die donderdag daarvoor besproken hadden. Eigenlijk hadden we deze keer weer niet genoeg tijd, maar de docenten hadden voldoende informatie gekregen om wel verder te kunnen met het ontwikkelen van de minor en om eventueel wat te verbeteren aan de informatie gegeven voor deze minor en voor het verblijven/studeren in Zuid Afrika. Verder heb ik 's middags mijn was gedaan en ben ik 's avonds begonnen met mijn koffer in te pakken voor de Kaapstad vakantie!

Dinsdags hadden we weer een dagje op project. Vandaag kwamen de Nederlandse docenten een bezoekje brengen aan ons project en ook hadden we de grote knutselactiviteit op de planning staan. Na het ontbijt konden we relatief snel aan de slag dus. Verf mengen (verfpoeder moet gemengd worden met water),tafels, stoelen, kranten buitenzetten en de verfschortjes voor de kinderen te voorschijn halen. De kinderen werden in een rij gezet binnen in de crèche, schoentjes uit en mouwen opgestroopt. Buiten stonden Ingrid en ik bij het verven. De kinderen mochten een kleur uitkiezen (rood, blauw of geel), hiermee verfden wij vervolgens hun handen. Eerste op een A4, vervolgens ook nog op een A1 papier. Vervolgens gingen we een voetje verven, waarmee we op het A4 ook nog een afdruk maakten. Dan tilden we de kinderen naar Lynnsey, die de handjes en voetjes weer schoonmaakte en de schoortjes af deed.. Hierna mochten de kinderen buiten gaan spelen. Toen we bijna klaar waren met alle kinderen kwamen de docenten er ook aan. Toen zij een rondleiding hadden gekregen, hebben we samen met de kinderen de hokey pokey en tsjoetsjoewa gezongen en gedanst. Welgeteld de derde of vierde keer dat de kinderen dit deden.. Het is ontzettend leuk om te zien hoe snel ze alles oppakken.

Uiteindelijk hebben we alle A4 tekeningen uitgehangen op het prikbord, zodat we vervolgens de foto's van de kinderen hier op konden plakken. Alle kinderen waren helemaal door het dolle heen, zodra ze zichzelf zagen hangen. Als ze iemands foto zagen hangen, die er op dat moment niet bij in de buurt stond, haalden ze die gene gelijk op.. Ook voor mij was dit een mooie manier om de namen van de kinderen te oefenen :). Toen dit klaar was, was het tijd voor de lunch en daarna voor het middagdutje, wat 3/4 van de kinderen nog altijd niet doet ;).

Dinsdagmiddag heb ik boodschappen gedaan en ben ik weer verder gegaan met mijn koffer inpakken.. 's Avonds heb ik weer heerlijk niks gedaan, afgezien van Bonne zijn vlucht volgen, die toen van London naar Johannesburg vloog.

Woensdag weer een dagje Sizamele, Ingrid haar laatste dag. Ergens wel een gek idee, dat zij stopt, omdat ze terug gaat naar Nederland (ze volgt daar nog een minor), terwijl Lynnsey en ik nog doorgaan op Sizamele. We hebben het A1 papier met een groepsfoto in het midden aan de muur gehangen bij Sizamele, zodat ook deze in het zicht van de kinderen hangt. Ook dit vonden ze erg leuk om te zien! Verder had Cindy die dag een knutselactiviteit voorbereid, dit werd uiteindelijk een prachtige kliederbende met de poederverf, waar door de kinderen en de begeleiders allemaal helemaal onder het poeder zaten. Gelukkig was het warm die dag en dus niet heel erg om een laagje kleding minder aan te hebben ;). Het middageten hebben we buiten gehad en het middagdutje weer binnen, wat wederom weer niet echt een middagdutje voor de kinderen werd.. ;)

Woensdagmiddag kwam Bonne aan in Port Alfred :)! Eerst maar naar het appartement, alles uitpakken en die avond zijn we uit eten geweest bij Links, met het buikje vol weer terug naar het appartement. Donderdagochtend hebben we boodschappen gedaan, heb ik Bonne Stenden en Bottmill laten zien en hebben we geluncht bij C'est la Vie. 's Middags lekker het strand op geweest en 's avonds zelf tomatensoep met mozzarella en pesto gemaakt :).

Vrijdagochtend was het dan tijd om Sophie uit te zwaaien, haar stageperiode hier in Zuid Afrika zit er weer op... Hierna hebben Bonne en ik de auto opgehaald & zijn we naar Sizamele gegaan. De begeleiders hier hadden er al om gevraagd dat ik langs zou komen met Bonne als we hier een momentje voor vrij hadden.. Op de terugweg zijn we gaan picknicken bij Mansfield game reserve, waar we ook nog met een giraffe hebben geknuffeld :D! Dit was echt super tof, hoewel het soms ook best wel even schrikken is als zo'n groot beest (ik kon onder zijn buik doorlopen zonder te bukken) ineens zijn hoofd op je schouder legt.

's Middags hebben we weer boodschappen gehaald en 's avonds weer samen eten gekookt, pasta met champignon roomsaus en spek! Later die avond nog even de pier en het strand op geweest en vervolgens in het appartement een filmpje gekeken onder het genot van eigen gemaakte nacho’s :)!

Zaterdag zijn we aan het einde van de ochtend dan aan onze reis begonnen naar Kaapstad. Met een kleine stop vlak voor Port Elizabeth en een wegomleiding vlak na Port Elizabeth (wat hier erg fijn geregeld wordt overigens: Die kant moet je ongeveer op en dan zoek je het zelf maar uit), kwamen we in de middag aan bij Island Vibes in Jeffrey’s Bay. Hier waren echter wat problemen, want onze boeking was daar nooit binnengekomen schijnbaar en doordat ze helemaal volgeboekt waren was er ook nergens meer plek voor ons binnen Island Vibes. Snel opzoek naar een ander plekje om te slapen dus. Het eerste hostel wat ik belde in Jeffrey’s Bay had nog plek voor ons, dus toen zijn we daar gelijk maar heen gegaan. Hier werden we heel fijn ontvangen, hoewel ik hem eerst wel heel eventjes kneep bij aankomst (ik was aan de telefoon helemaal vergeten te vragen naar de kosten van het hostel), bleek het achteraf nog goedkoper te zijn dan de kamer die we in Island Vibes hadden geboekt.

Rond een uur of vier zijn we via het strand naar het centrum van Jeffrey’s Bay gelopen om hier eventjes rond te sneupen. Rond zes uur waren we weer terug bij het hostel waar we een braai hadden. Een behoorlijk aantal traditionele gerechten kregen we hier op ons bordje: boerewors, butternut en nog wat groente waarvan ik niet kon verstaan wat het was ;). Niet alles vond ik even lekker, maar ik zat wel vol aan het einde van de braai. We hebben tot een uur of half elf buiten kaartspelletjes gespeeld en daarna zijn we gaan slapen.

Vanochtend zijn we weer even het centrum in geweest en hebben we boodschappen gehaald voor het avondeten vanavond. Rond elf uur hebben we ons middageten gehad en een kopje koffie (mijn eerste slokjes koffie in Zuid-Afrika!!) en daarna hebben we onszelf in een wetsuit gehesen om te gaan surfen! Hoewel dit mijn tweede les was, voelde het even als mijn eerste. Deze instructeur vertelde dingen heel anders dan hoe ik het geleerd heb bij Island Vibes, maar hier werd het surfen wel echt gemakkelijker van :)! Relatief snel had ik de smaak weer te pakken en ook Bonne heeft een flink aantal keer op zijn plank gestaan! Toch wel weer aardig vermoeid van het surfen weer een “T.I.A.-moment” beleefd: Opdrogen van het surfen terwijl je achter in een bakkie door Jeffrey’s Bay rijd, suuuuuuper tof, haha!

Toen we weer terug waren bij het hostel, snel gedoucht en daarna door naar Stormsriver voor de volgende overnachting: Tube ’n Axe backpackers. Daar vandaan schrijf ik nu ook mijn blog dus. We slapen hier twee nachten in een tent, weggestopt in de bushbush in de achtertuin van het hostel, wat zich midden in het tsitsikamma gebergte bevind, over het uitzicht verder niets te klagen dus :). Een ontzettend tof plekje!! Vanavond maar vroeg slapen, want ik geloof dat we beide wel vermoeid zijn van het surfen en de reis hier naar toe (ook al is het maar anderhalf uur rijden), maar ook omdat we morgenochtend waarschijnlijk om zeven uur moeten verzamelen bij het hostel voor Blackwater tubing, dit is een soort raften maar dan zonder peddels en in een eenpersoons “donut-bootje”. Wat we verder gaan doen hier weten we nu nog niet, er is hier in ieder geval zat te doen in de omgeving dus dat zien we dan nog wel. Dinsdag vertrekken we hier ’s ochtends om door te reizen naar ons volgende hostel.. Zo komen we dan weer een beetje dichter bij Kaapstad :)!

Ik heb de afgelopen dagen weer aardig wat foto’s gemaakt en ook Bonne heeft er een goed aantal gemaakt. Deze zal ik zo proberen te uploaden op mijn webalbum, mocht dit vandaag niet lukken dan probeer ik het morgen nog een keer.. Een deze dagen zal ik ze er in ieder geval wel op zetten.. ;)

  • 13 April 2014 - 18:54

    Smem:

    Heel fijn om zo jouw/jullie belevenissen mee te maken. Fijne vakantie, lekker genieten en say hi to Judi!!
    XXX

  • 15 April 2014 - 19:37

    Collega Van Je Moeder:

    Je kent me niet maar ik hoor je verhalen en belevenissen van je moeder. Een bungeejump geweldig! Dit koester je je hele leven, zo'n reis!
    Geniet en je bent een moedige meid!!
    Groet Annegreet mod drachten

  • 17 April 2014 - 00:22

    Pake En Beppe:

    Hoi Wiefke en Bonne
    Ontzettend leuk deze nieuwe belevenissen te lezen, nog leuker de foto's te zien.
    Bij de bungeejump moest ik denken aan ons avontuur bij de flat, waarbij plotseling de lichten uitgingen.
    Dit zou ik dus echt niet durven...! Maar ik zie dat jij ervan genoten hebt.
    De foto's met de giraffen zijn ook zo mooi, vertederend bijna.
    Zien uit naar de volgende berichten.
    Dikke pakkerd van ons.
    Love you.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liza

Actief sinds 11 Jan. 2014
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 16242

Voorgaande reizen:

07 Februari 2014 - 06 Juli 2014

Zuid Afrika!

Landen bezocht: