Aftellen en genieten! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Liza Werff - WaarBenJij.nu Aftellen en genieten! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Liza Werff - WaarBenJij.nu

Aftellen en genieten!

Blijf op de hoogte en volg Liza

11 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

En.... Er is weer wifi in Bottmill! Heerlijk vanuit bed een blog typen en ook vanuit bed de blog online zetten. Toch wel beter hoor dan naar school lopen, om via een USB stick de bestanden op de school computer te zetten en ze vanaf daar online te zetten. Ja, ik moet toegeven dat ik er ontzettend lui van wordt, maar het kan nu nog. Over een tijdje is het alweer tijd om richting huis te gaan. Niet dat ik daar ineens heel actief en productief ben, maar toch.. ;)

Voor maandag had ik mezelf een dagje uitslapen gegund, mijn roomie dacht hier echter anders over. Toen ze om 6.45uur onder de douche stond, werd ik wakker van haar gezang. Niet echt fijn om naar te luisteren en ook al had ze wel heel mooi kunnen zingen, was ik hier wellicht als nog niet vrolijk van geworden. Na de tijd heb ik gevraagd of ze dat misschien voor een volgende keer kon laten als ze ’s ochtends vroeg ging douchen.. Dit was eigenlijk geen optie, want zingen onder de douche is voor haar de manier om haar dag goed te beginnen. Gelukkig heeft ze verder op in de week nog maar één keer ’s ochtends gedoucht terwijl ik thuis was.

Verder heb ik maandag weinig gedaan, ’s middags een poging gedaan om mijn roomie beter te leren kennen, maar het contact verloopt wat stroef nog. Ze is heel stil en zal sowieso niet uit haarzelf een gesprek beginnen. Zelf zei ze ook al dat ze goed wat alcoholische drankjes nodig heeft om minder stil en verlegen te worden. Er is dan deze week ook eigenlijk elke avond wel één wijnfles door heen gegaan.. Ik heb de hoop dat ze de komende weken wat loskomt zonder dat ze hier alcohol voor nodig heeft, maar dat gaan we meemaken :).

Om half vier was het dan tijd om toch even een kijkje op school te gaan nemen. Alwin, Welmoed, Irene, Lynnsey en ik hadden een afspraak staan met Uilkje en de nieuwe studenten. Dit was om kennis te maken (hadden we al gedaan en grotendeels kenden we elkaar ook al wel een beetje van Stenden Leeuwarden), om de nieuwe studenten (drie studenten: Marije, Irma en Janna) te vertellen over onze projecten en de ervaringen hier in de vorige module. Ook hebben zij hun voorkeur uitgesproken wat betreft projecten. Heel apart is dat dan, het voelde ergens als de dag van gisteren dat ik er ook zo bij zat. Niet wetend wat ik ging doen en tegen zou komen in Zuid-Afrika. En tegelijk voelt het zo ver weg dat ik daar zelf zat.. Zo kom je dan weer bij het besef dat je er al ruim tien weken op hebt zitten en dat je nog minder dan tien weken te gaan hebt. Een besef wat de afgelopen week wel vaker mijn hoofd binnen kwam stormen.

Die avond zou er een braai zijn op Stenden, om de nieuwe studenten te verwelkomen. Het regende echter flink aan het einde van de middag en dus is er besloten geen braai te hebben die avond. Uiteindelijk hebben we maar op school gegeten en na de tijd ben ik samen met Joris, Elsemiek, Jenniek, Menno en Dominik nog naar Links geweest om samen wat te drinken. Mooi op tijd weer terug naar huis en ook niet te laat het bed in. Dinsdag weer vroeg eruit en écht wat keek ik daar naar uit!!

Om half negen was het dan EINDELIJK weer tijd om de Stenden bus in te stappen, nooit gedacht dat ik dit ooit zo leuk zou gaan vinden.. Op naar Bathurst, op naar Sizamele, naar die geweldige kinderen! Een dag vol op genoten en uiteindelijk behoorlijk vermoeid weer thuis gekomen. Dat is dan toch wel weer even wennen, maar wat is het fijn om daar weer terug te zijn! ’s Avonds zouden we een Bottmill braai hebben, maar ook deze hebben we niet door laten gaan vanwege het weer. Later in de avond knapte het toch nog op en uiteindelijk hebben we nog een mooi tijdje buiten gezeten met een leuk groepje mensen.

Woensdag waren de verkiezingen, wat voor ons maar één ding betekend: Public Holiday! Tot een uur of twaalf ben ik heerlijk lui geweest. Daarna zijn we gaan lunchen op school en ’s middags ben ik samen met Lynnsey bezig geweest voor ons onderzoek. Hoewel we een mooi eindje op weg zijn, moet daar ook nog wel het een en ander aan gebeuren. We willen voor de komende weken die we hebben een precieze planning maken, wat gaan we wanneer doen. Bovendien moeten we, naast het verzorgen van activiteiten, ook de weekplanning onder de loep nemen en hebben we nog meer dingen waarvan wij denken dat een verandering op korte termijn hoog nodig is. Zo moet het straffen in onze ogen anders, zou er voor de oudste kinderen meer Engels in hun dagelijks programma verwerkt kunnen worden en is het zaak dat er wat meer structuur in de dagen/weken komt. Het scheelt ontzettend dat ze bij Sizamele al wel veel dingen hebben, de middelen die ze hebben worden alleen niet altijd juist gebruikt. Zaak aan ons om hier op in te springen en voorzichtig te proberen hier verandering in te brengen.

Verder hebben we die middag ook ons volgende weekend gepland! Eindelijk naar Schotia, iets waar ik al een tijdje naar uit kijk! Op 16 mei gaan wij in de middag naar Schotia, daar beginnen we dan met een gamedrive die ons rond zes uur naar het avondeten brengt. Na het avondeten hebben we, in het donker, opnieuw een gamedrive. Vervolgens worden we afgezet bij onze slaapplaats en de volgende ochtend worden we weer opgehaald voor een laatste gamedrive.

Donderdag moesten we om acht uur klaar staan bij school. Samen met de entrepreneurship studenten gingen we naar Grahamstown, naar Rhodes University. Hier hadden ze de hele week allemaal activiteiten gepland en afgelopen donderdag stond de youth-hub en Early Childhood Development centraal. Hoe het op papier uitgeschreven stond leek het echt allemaal heel interessant. Daar aangekomen viel het echter gigantisch tegen. Het schminken van de kinderen was het leukste van de hele ochtend. Waar we ook verwacht hadden tot een uur of drie/half vier in Grahamstown te blijven, gingen we rond elf uur de bus alweer in. Met een korte tussenstop bij een winkelcentrum in Grahamstown zijn we terug gereden naar Port Alfred.

Terug thuis kon ik relatief snel mijn roomie gedag zeggen, die voor een weekend naar kruger ging. Zelf heb ik ‘s middags de film prisoners gekeken, heeeeeel vet :D! Na het film kijken een hapje eten gehaald op school en voor de rest lekker rustig aan gedaan die avond.

Vrijdag had ik weer een vrije dag. En vrijdag was ook de dag waarop we onze lesroosters kregen. En daarin stond.. Dat we vanaf nu, altijd op vrijdag vrij zijn :). Vanaf komende week ga ik drie dagen naar Sizamele: de maandag, dinsdag en de woensdag. Ook Lynnsey is er deze drie dagen en Welmoed gaat alleen de dinsdag en de woensdag mee, maar die maakt nog een aantal uren bij de computercursus in Station Hill. De donderdags heb ik dan les.. Wél van half tien tot elf uur… Daarna… WEEKEND! Het leven wordt zwaarder en zwaarder hier ;).

Vrijdag overdag ben ik bezig geweest met het onderzoek. Druk opzoek geweest naar bruikbare literatuur.. Dan heb je toch ineens wel weer het gevoel écht met school bezig te zijn. En dat gevoel is heel zeldzaam voor mij hier in Zuid-Afrika, haha. De rest van de middag heb ik lekker rustig aan gedaan, het begint te wennen hoor, dat zeer vermoeiende leventje.. ;)

’s Avonds heb ik pizza gegeten met Welmoed, Irma en Marije. En na het eten ben ik met een groepje leuke mensen van Bottmill naar Mac’s geweest (ook een Stenden huis), naar een feestje. Na dit feestje weer een kijkje genomen in Snorts, de discotheek hier. En iets na tweeën waren we allemaal weer thuis :). We hebben toen nog even in ‘Piet’gezeten, de common room hier met een aantal mensen. Nog een paar stukjes pizza uit de oven opgegeten en toen was het wel tijd om te gaan slapen.

Zaterdagochtend heb ik heerlijk uitgeslapen. Ik had niks op de plannen en mijn roomie was nog altijd in kruger dus ik kon ook daadwerkelijk uitslapen. Na een ontbeten te hebben met Joris en geluncht te hebben met Jenniek en Elsemiek heb ik ’s middags dan alvast de eerste woorden in deze blog getypt. Niet dat ik heel ver ben gekomen, want om zes uur stond ik klaar om naar Links te gaan! Uit eten met Jenniek, Marije, Elsemiek, Irma, Joris, Irene, Janna, Lynnsey en Sabine. Met de buik heerlijk gevuld naar school gelopen, waar we met een klein groepje het Eurovisie Songfestival gevolgd hebben! Een heeeeerlijk avondje, leuker dan ik van te voren bedacht had!

Zondag ging om negen uur de wekker weer. Om tien uur liepen Welmoed, Jenniek, Elsemiek en ik dan bij huis weg om boodschappen te halen! Een boottripje stond er voor vandaag op de planning. En op de boot was een braai, dus daar moest nog wat voor gehaald worden :). Toen we klaar waren met onze boodschappen kwam de man van de bootverhuur ons ophalen bij de winkel en bracht hij ons naar de juiste plek toe. Niet een bootje om nou echt te showen aan iedereen, het leek eerder op een oud veerpondje.. Maar al met al heb ik me prima vermaakt op de boot. Ruim vier uur na vertrek vanuit Port Alfred stonden we weer met beide voeten op het vaste land.

Voor vanavond staat er verder nog niks op de planning. Misschien ga ik nog heel even een kijkje nemen bij de Stenden bar, maar dat zie ik vanavond wel. Verder niet te laat op bed, want morgen half negen staat de bus weer te wachten bij Stenden. Weer naar Sizamele! We hebben op de creche nog niet bevestigd dat we komen maandag (we hebben wel gezegd dat we een extra dag wilden komen en dat dat de maandag of de donderdag zou worden, het maakte daar allemaal niet zo heel veel uit, elke dag konden ze onze hulp wel gebruiken). Het wordt dus daar ook nog een verrassing dat we morgen binnen stappen :).

Komende week begint het school/project leven dan weer. Hopelijk kan ik dan weer een beetje mijn ritme terug vinden, voor zo ver dat mogelijk is hier.. ;) De focus op het onderzoek, zodat we daarmee richting de afrondende fase kunnen straks en dan verder de dagen aftellen en onder tussen heeeeel veel genieten van alles hier! Sinds we onder de 100 dagen zijn, lijken de dagen voorbij te vliegen. Als ik dan bedenk dat het vandaag nog 56 dagen duurt voordat ik mijn voeten weer op Nederlandse bodem zet, vind ik dat ergens een heel fijne gedachte, maar komt ook gelijk het besef dat ik nog lang geen genoeg heb van dit land, haar inwoners en de lieve, leuke andere studenten die ik hier heb leren kennen de afgelopen weken.

  • 11 Mei 2014 - 18:23

    Ellen:

    Hoi zusje van mij,
    Mama en ik missen je ontzettend erg en ik kijk nu al uit naar 6 juli!!!
    Heel veel bedankt dat Bonne de sleutelhanger kon brengen. Ik hoop je snel weer te zien en praat vast wel weer met je op Skype!

    Lieve groetjes van je bijna 20-jarige zus,
    Ellen
    Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 11 Mei 2014 - 21:28

    Katinka:

    Hoi pop,

    Wat gaat de tijd snel en wat heb je al veel meegemaakt!
    Ik kan me heel goed voorstellen dat een half jaar niet genoeg is om alles te zien en mee te maken... Geniet nog van je tijd daar en wees maar niet teveel bezig met aftellen!

    Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liza

Actief sinds 11 Jan. 2014
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 16233

Voorgaande reizen:

07 Februari 2014 - 06 Juli 2014

Zuid Afrika!

Landen bezocht: