Genieten, mooie koppies & voetbal! :D - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Liza Werff - WaarBenJij.nu Genieten, mooie koppies & voetbal! :D - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Liza Werff - WaarBenJij.nu

Genieten, mooie koppies & voetbal! :D

Blijf op de hoogte en volg Liza

15 Juni 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Wederom een week achter de rug in Afrika en nog maar 3 weken te gaan tot ik weer thuis op de bank kan ploffen. Maar eerst vooruit kijken naar de vakantie met Welmoed en Lynnsey. Op 27 juni is het dan zo ver!! Op naar Durban, daar een nachtje blijven slapen. De volgende dag door Durban struinen, aan het einde van de middag op naar Sodwana Bay, waar Lynnsey gaat duiken (en ik hoop stiekem iets mee te kunnen krijgen van de Sardine Run). Als Lynnsey klaar is met duiken, reizen we door naar Drakensbergen (amphitheatre), waar we de dag daarna een hike van ongeveer 23km door het amphitheatre naar de Tugela falls, de tweede hoogste waterval ter wereld (Google dit gerust om te begrijpen hoe erg ik hier naar uit kijk)! Vervolgens blijven we daar nog een nachtje slapen, om de volgende ochtend naar Port St. Johns te reizen voor 2 nachtjes en een dag “rural area”. Uiteindelijk komen we als het goed is op 3 juli weer terug in Port Alfred! Nog mooi even wat tijd om door te brengen met de mensen hier en de koffers in te pakken om op 5 juli naar Port Elizabeth af te reizen en daar om 13.30uur te beginnen aan mijn reis terug naar Nederland!

Maar eerst nog even proberen mijn hoofd bij het schoolwerk etc. te houden.. Want ondanks dat ik al een beetje aan het dromen ben gaan school, Sizamele en de verslagen gaan nog door.. En naast de focus op het werk wat nog gebeuren moet, ben ik mij deze week ook maar wat meer op mijn gezondheid gaan focussen (niet dat ik echt ongezond aan het leven was hier, maar toch..). Sinds afgelopen donderdag voelde ik me extreem vermoeid. Ik dacht zelf dat dit wel gewoon over zou gaan.. Maar eigenlijk heb ik hier de hele week goed last van gehad.. Gelukkig lijkt het probleem inmiddels gevonden en ben ik bezig weer beter te worden. Niet dat ik er tot nu toe veel van merk, maar wie weet komt dat nog wel!

Maandag begon de dag in ieder geval weer gewoon met Sizamele! Wat verder een heerlijk rustig dagje werd. Lynnsey en ik hadden de schema’s voor de dagen van de week en het weer meegenomen die we gemaakt hadden. Deze hadden we bij binnenkomst op het bureau gelegd, met het idee dat we wel zouden uitleggen hoe en wat op het moment dat de tijd daar voor was. Eerst maar helpen met het ontbijt voor de kinderen.. Na het ontbijt ging Cindy met de oudste en de middelste groep naar het lokaal van Ivy, waar ze tijdens de morning ring zo ineens de schema’s die Lynnsey en ik gemaakt hadden tevoorschijn werden gehaald en bijna gebruikt werden zoals wij het hadden bedoeld! Lynnsey en ik waren uiteraard helemaal enthousiast! Dit enthousiasme werd nog groter toen Cindy een kindje die aan het slaan en schoppen was op de naughty chair zette zonder dat Lynnsey en ik het hier ook maar over gehad hadden die dag. Misschien werd er dan toch daadwerkelijk wat gedaan met de adviezen die wij geven!!

Verder waren de kinderen die dag eigenlijk allemaal heel lief, dus veel moeite kostte het werken op de crèche niet.. De bus was er weer eens mooi op tijd en daardoor konden we nog mooi op school lunchen. Na de lunch maar door naar Bottmill, om daar nog even bezig te gaan met het final report. Hier zijn we een klein uurtje mee bezig geweest en daarna heb ik heerlijk niks gedaan. Ik was écht te moe om te gaan trainen.. Onder de douche gesprongen en gegeten op school, ondertussen hield mama mij op de hoogte hoe Bonne het deed op het DK in Baflo (heeeel goed :D)!

’s Avonds alle Afrika foto’s tot nu toe gemaakt nog maar eens door gekeken. Met heimwee gevoelens, naar het land waar ik nu nog ben, rond een uur of 10 maar lekker onder de dekens gekropen. De energie voor die dag was meer dan op.. Uiteindelijk duurde het nog even voordat ik daadwerkelijk toegaf aan mijn slaap, net toen ik wilde gaan slapen ontving ik een mailtje over zaalvoetbal volgend jaar.. Talententeam 1 it is volgend seizoen :)!

Dinsdag weer mooi op tijd uit bed om naar Sizamele te gaan met Welmoed en Lynnsey! Ook vandaag was eigenlijk een prima dagje daar. De kinderen wederom super lief! Zelf merk ik ook dat ik daar meer relaxed rondloop. Ik heb samen met Lynnsey, Ingrid en Welmoed mijn best gedaan daar, we hebben mooie dingen bereikt, maar er zijn behoorlijk wat dingen geweest die niet zo succesvol waren. Ik haal de schouders er inmiddels bij op, het is goed zo. Het is bijna klaar en ik wil de komende paar keer optimaal genieten van die super kinderen en me niet te druk meer maken om de dingen die niet gelukt zijn daar.

De bus was, ook vandaag, weer mooi op tijd. Dus we hebben met z’n drieën geluncht op school en zijn daarna naar huis gelopen. Eerst samen met Lynnsey nog weer eventjes aan ons final report gewerkt… Elke dag een klein beetje, dan kunnen we lekker rustig aan alles afronden. En hopelijk uiteindelijk alle verslagen (een final report samen en beide een individual report) een week voor de deadline inleveren (ja, mama na een x aantal heb ik het dan misschien tóch nog geleerd: een keertje niet deadline werken, maar gewoon ruim op tijd inleveren!!).

Mijn lijf voelde die dag weer niet goed genoeg om te gaan trainen. Oververmoeid en slap, na eventjes uitstellen werd het dan woensdagochtend toch maar tijd om de dokter te gaan bellen.. Dinsdagavond verder heerlijk in bed niks liggen doen. Ondertussen samen met mama mijn voetbalspullen voor komend seizoen compleet gemaakt. Die zat in de sporthal tussen de kleren en ik zat in Afrika de maten door te geven.. Toen de outfit compleet was, was het een mooie tijd om de ogen dicht te gooien. Ik had het slapen toch bijna weten te rekken tot 10 uur en dat was genoeg voor die dag.

Woensdag weer naar Sizamele. Vandaag had ik mijn camera maar weer eens meegenomen, dit ga ik de komende paar keer nog wel vaker doen. Veel foto’s zijn mislukt, maar er zaten ook weer een aantal mooie koppies tussen. Ook heb ik maar filmpjes gemaakt, dit wil ik uiteindelijk graag tot één filmpje verwerken. Leuk voor mijzelf als herinnering, maar ook leuk om anderen te laten zien waar ik toch een groot deel van mijn Zuid-Afrika tijd heb doorgebracht :).

Verder die ochtend gebeld voor een afspraak bij de dokter en donderdagochtend was het eerste beschikbare plekje. Precies onder de les.. Ik heb écht nog geprobeerd een ander moment te vinden maar anders had ik pas die dinsdag daarop terecht gekund, dat duurde me toch iets te lang.. Vanaf het moment dat ik de telefoon had opgehangen was ik eigenlijk al zenuwachtig.. In Nederland kijk ik nooit op tegen een doktersbezoek ofzo, hier heb je eigenlijk geen idee waar je terecht komt.. Ik wist niet eens precies waar ik heen moest (“naast het postkantoor en dan een paar panden daarnaast, in die straat in ieder geval”, was de beschrijving die ik van de assistente aan de telefoon kreeg). Die ochtend maar mooi met de camera rond gelopen op Sizamele, wat overigens een prima afleiding was :).

Na de lunch op school, weer even bezig geweest met het final report. En ’s middags tóch even proberen te trainen.. Zonder succes, want na nog geen twee minuten in het veld hebben gestaan, kon ik de zijlijn opzoeken en de voetbalschoenen uittrekken.. Avondeten gehad en daarna het bed in gekropen. Het was weer op voor die dag..

Donderdag om half 9 de bus naar town, waar ik door de driver voor de deur afgezet werd. Zo kon ik in ieder geval de ingang van het gebouw vinden. Veel stelde dit verder ook niet voor. Een wachtkamer met 6 stoelen en één spreekkamer van maximaal 3x3. Rond half 10 liep ik vanaf daar richting school, om nog wat van de les die dag mee te kunnen maken. Wat er aan de hand was? Genoeg! Een blaasontsteking, te lage bloeddruk (ondanks dat ik nog altijd goed zenuwachtig was), te laag Hb en ook mijn suiker was aan de lage kant. Gaat goed dus met mijn lijf ;). Niet blij met wat er aan de hand was, maar wel blij met het feit dat ik eindelijk wist waarom ik zo idioot moe was telkens. Met een antibiotica kuur en nog wat potjes met behoorlijk wat pillen in de tas op naar school.. Nog mooi de projectmeeting mee kunnen maken en daarna naar huis.

Om twee uur zat ik dan weer bij school. De WK opening op Stenden, met een onderling voetbaltoernooi. Ook ik zou officieel meespelen, maar enkel al gebaseerd op het feit dat de wandeling van Bottmill naar school mij al teveel was, heb ik naast coach Twan plaats genomen aan de zijlijn en vanaf daar Wouter, Nathan, Menno en Sheer aangemoedigd. Daarna omgekleed van zomerkleding naar avondkleding (het koelt hier in de avond goed af, soms zelfs tot onder de 5 graden, terwijl het overdag makkelijk boven de 20 is) en de avond op school doorgebracht. Het eten was die avond ook iets anders dan anders, van de 5 meest vertegenwoordigde landen op school (Amerika, Duitsland, Nederland, Zimbabwe en Zuid-Afrika) was er traditioneel eten gemaakt. Van alles kon je wat proeven en daarna was de bar open, was er buiten een vuur en was er in de dininghall een groot scherm waarop de opening de zien was en daarna de wedstrijd van Brazilië. Deze laatste heb ik niet meer meegemaakt. Iets na 9 uur zat ik te knikkebollen op een stoel, mooie tijd om het bed op te zoeken dus :).

Vrijdag kon ik dan (eindelijk) uitslapen. Daarna bezig geweest met het final report. Op school gegeten met Welmoed. Naar town geweest met Welmoed en Marije. Hier zouden we nog even om wat oranje spul zoeken, zonder resultaat helaas.. Uiteindelijk maar gewoon boodschappen gehaald en weer terug naar Stenden gegaan. Toen de rest van de middag nog heerlijk in het gras op campus gezeten met een groepje :). ’s Avonds hebben Marije, Welmoed, Jenniek, Elsemiek, Janna, Lynnsey en ik zelfgemaakte pasta popeye gegeten, wat prima smaakte! Daarna heb ik nog even een dutje gedaan tot half 9 (zo hoopte ik de wedstrijd Spanje - Nederland vol te kunnen houden) en vervolgens naar school gelopen om daar de wedstrijd te kijken, met heel veel Nederlanders en wat Afrikaanse en Duitse studenten. De sfeer daar was werkelijk geweldig! Het overgrote deel van de Afrikanen en ik geloof alle Duitse studenten waren voor Spanje.. Dit ging echt prachtig de hele avond :). Uiteindelijk heb ik met veel moeite de laatste minuten van de wedstrijd gekeken. En daarna direct naar huis en het bed in.

Zaterdagochtend uitgeslapen tot na 11 uur, daarna met Welmoed naar school gegaan. Daar hebben we geluncht en zijn we beide met school bezig geweest.. Welmoed met haar individual report en ik met het final report.. En.. HET FINAL REPORT IS AF :D! Nu wacht alleen het individual report nog (waarmee ik al over de helft ben)! Verder die middag lekker rustig aan gedaan, ik had het eigenlijk rond een uur of 2 die dag al helemaal gehad, waarschijnlijk vrijdagavond toch iets teveel van mijn lichaam gevraagd (al was dat het wel waard).. Aan het einde van de middag dan toch nog even mijn bed in gekropen. Een powernapje gedaan, gedouched en op naar Macs house voor voer! Samen met Elsemiek, Jenniek, Janna en Lynnsey die kant op gelopen. Marije, Welmoed en Rianne kwamen later. Daar heerlijk gezeten en genoten van leuke mensen en gezelligheid en om half 10 terug naar huis gegaan om daar mijn bed weer op te zoeken.

Zondagochtend stond er op de planning om te skypen met Ellen. Dit werd uit eindelijk bellen, want Skype en Facetime wilden beide niet meewerken.. Een kwartier gekletst met het muisje en daarna met Welmoed naar school geweest om te ontbijten. Na het ontbijt weer terug naar huis. Bezig geweest met deze blog en nu zo nog even wat werk verrichten aan het individual report. Verder vandaag lekker rustig aan, want mijn lichaam werkt nog steeds niet zoals ik graag zou willen…

Ik merk dat ik begin met het alles af te sluiten, mijn laatste dagen op Sizamele (ik heb nog precies 4 dagen daar te gaan) en ik wil eigenlijk gewoon alleen nog maar genieten, me niet meer te druk maken om de dingen die niet werken en de dingen die me ontzettend frustreren. Sinds een aantal weken terug begin ik steeds meer de focus te leggen op de dingen die daar wel goed gegaan zijn. Dinsdag kwam het besef dat dat eigenlijk het enige is waar ik me nog op focus. Sommige dingen zal ik los moeten laten, daar heb ik geen grip op en dat zal ik ook niet krijgen. En naast de dingen die dan misschien niet gelukt zijn heb ik zelf wel heel veel geleerd en heb ik me, na eigen zeggen, mooi kunnen ontwikkelen op persoonlijk en professioneel gebied. En dat is dan in ieder geval iets wat ik mooi mee naar huis ga nemen samen met de dingen die wel succesvol zijn geweest binnen Sizamele! Oh en ik neem heel veel mooie foto’s van de kinderen mee naar huis. Ik zal zo gelijk wel even weer een deel online zetten op mijn webalbum (https://picasaweb.google.com/104008778911959533960)!

  • 15 Juni 2014 - 14:48

    Ellen:

    Hoi Liza,
    Mama heeft net je blog voorgelezen en papa zoekt op internet naar informatie en foto's van Tugela falls. Mooi hoor!!
    Hopelijk ga jij je snel weer beter voelen. Het was fijn je stem weer te horen en ik kijk enorm uit naar 6-7-'14! Over drie weken kan ik je weer zien én knuffelen. Ik mis je nu wel erg, maar deze laatste drie weken redden we ook nog wel!

    Pas goed op jezelf!

    Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx van Ellen

    P.s. Mama is trots op je planning :-) :-)

    Xxx

  • 15 Juni 2014 - 15:51

    Pake En Beppe:

    Hoi Wiefke
    Nou, nou 2 kleindochters in de lappenmand. Met Ellen gaat het de goede kant op, hopelijk ook met jou.
    We kunnen jou geen stickerboekje komen brengen, doen dat in gedachten dan maar.

    Kan merken dat je aan verslaggeving bezig bent.

    Het volgende citaat is van Prof.Dr. Henri Nouwen in EINDELIJK THUIS, ( hoe toepasselijk)
    "Het eenvoudige feit dat je in staat bent een mening onder woorden te brengen, redenen aan te voeren en standpunten te verdedigen en helder te formuleren, geeft je het gevoel dat je de situatie onder controle hebt. Over het algemeen voel ik me veiliger wanneer ik een situatie beheers, dan dat een situatie mij beheerst en ik er geen raad me weet."

    Zowel het omgaan met de stage, je persoonlijheid en je gezondheid, heb je een heel proces te verwerken en je bent erdoor gegroeid. Wij zijn supertrots op je, fijn dat we dit als grootouders mogen meebeleven.
    Dat zouden we oma R. ook zo gunnen.

    Succes met hat laatste verslag, geniet nog fijn van de kindertjes in de crèche.
    Maak mooie foto's, daar kunnen we - evenals van je berichten- niet genoeg van krijgen.
    Gauw beter worden, pas goed op jezelf.
    Pake zegt: ik ôlle van oe, daar sluit ik me bij aan.
    Dikke knuffels van pake en beppe




Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liza

Actief sinds 11 Jan. 2014
Verslag gelezen: 380
Totaal aantal bezoekers 16244

Voorgaande reizen:

07 Februari 2014 - 06 Juli 2014

Zuid Afrika!

Landen bezocht: