Week twee in PA! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Liza Werff - WaarBenJij.nu Week twee in PA! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Liza Werff - WaarBenJij.nu

Week twee in PA!

Blijf op de hoogte en volg Liza

23 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Inmiddels al weer twee weken in Zuid-Afrika en ik voel me hier zo thuis! Nadat mijn lichaam ook gewend is aan de temperaturen en het voedsel, ben ik alleen maar meer gaan genieten van alles hier.. Want wow… Wat is het land mooi en wat zijn de mensen hier tof!

Ik heb mijn eerste lesweek en een aantal super toffe dingen achter de rug. Maandag begonnen met les.. En zelfs tijdens de les heb ik nog een vakantiegevoel. Rondlopend op de campus voelt het helemaal niet of loop je op het terrein van een school.. De lokalen hebben soms meer van een schuurtje dan van de klaslokalen zoals ik die op Stenden Leeuwarden gewend ben, dat hoort er bij, want… This Is Africa! Vanaf maandag zijn we, als groep zijnde, allemaal druk bezig geweest met de computercursus voor de mensen in Station Hill. Komende maandag is de allereerste training, dus er lag genoeg werk.. Ieder heeft zijn eigen deel uitgewerkt en ook hebben we met z’n 7’en een vergadering bijgewoond met mensen van Station Hill, die ook nauw betrokken zijn bij de organisatie van de computercursus.

Woensdag zijn we een hele dag in de bus weggeweest. We zouden een tour doen langs de projecten in de townships, op de momenten dat ze open waren (vorige week zijn we ook op township-tour geweest, maar toen waren een aantal projecten dicht en zijn we lang niet overal bij langs gegaan). Als eerste zijn we naar een school geweest in Shaw Park, hier is geen mogelijkheid om aan projecten te werken voor ons, maar het was wel erg leuk hier even een kijkje te nemen. De kinderen hier waren duidelijk minder gewend aan het bezoek van (blanke) studenten, dan de kinderen in Station Hill en Nemato, maar we waren overal erg welkom! :) Vervolgens zijn we naar Bathurst gereden, ook een township in de buurt van Port Alfred. Hier zijn we naar een crèche geweest, waar mijn hart gestolen is door zo'n 40 kinderen in een ruimte van maximaal 5x5. Komende dinsdag hebben Lynnsey en ik daar dan ook een gesprek, om te kijken of we daar ons project kunnen doen.. Ik kan niet wachten!! De crèche is heerlijk structuurloos en alles behalve westers (Bij de projecten in nemato vind ik de invloeden van de westerse cultuur soms zo duidelijk, in Bathurst is dat echt anders..). Na het bezoekje aan Bathurst, zijn we weer naar Nemato gegaan. Hier nog een goede rits projecten bezocht.. Ook heel tof, maar eigenlijk niks kon tippen aan de crèche in Bathurst.

Donderdag hadden we ’s ochtends les en ’s middags hebben we al het lesmateriaal voor de computercursus afgemaakt en bij elkaar gevoegd. Vrijdag zijn we met een groepje van SPH studenten hier naar Grahamstown geweest. Hier zou, volgens planning, een gigantische human chain (5km lang) komen, om Nelson Mandela te herdenken. Dit was echter door de regen, letterlijk, in het water gevallen.. Ondanks dit heb ik een hele toffe middag gehad in Grahamstown. Met een aantal schoolkinderen uit de township daar een stuk gelopen door de township. Luidkeels op straat zingen en dansen, heerlijk!

Zaterdag zijn we naar Sea View Lion Park geweest! Een super ervaring om van mijn leven niet te vergeten. Allereerst zijn we met de auto tussen een aantal dieren (bokken, buffels, zebra’s, giraffes…) door gereden en als afsluiter konden we met een aantal leeuwen en tijgers ‘knuffelen’, waar ik eerst het hok van de witte tijger en witte leeuw in wilde heb ik uiteindelijk toch maar gekozen voor de twee tijgerwelpjes en het leeuwenwelpje. Een keuze waar ik geen seconde spijt van zal hebben, wat een geweldige ervaring!! Ik heb een aantal foto’s op mijn facebook geplaatst (voor de mensen die het interesseert en die ik op facebook heb). Foto’s op mijn blog plaatsen wil helaas niet zo goed lukken.. Ik ben al even aan het prutsen geweest met Picasa Webalbums, maar ook het uploaden van foto’s daar wil niet echt vlotten.. Ik heb voor nu, alleen de foto’s van Sea View toegevoegd. De foto's van de heenreis & de eerste week hier ben ik druk mee bezig.. Dus die komen er in de loop van de dag ook wel allemaal op.

Vandaag er weer vroeg er af gegaan, samen met Lynnsey de auto terug gebracht die we gehuurd hadden en nu maar weer met school aan de slag.. Maandag hebben we weer les en maandagmiddag is de eerste les van de computercursus. Op de maandagmiddag help ik hier, net als op de donderdagavond. Voor de rest van de week staat er tot nu toe nog vrij weinig op de planning. Wel zijn we bezig met het plannen van volgend weekend, zoals het nu lijkt: ADDO Elephant Park en een olifanten safari :)! Ondanks dat ik me hier door de week ook prima vermaak, mag het van mij nu al wel volgend weekend zijn! Heerlijk om naar zulke dingen toe te leven!! Het weekend daar op volgend ga ik waarschijnlijk met Elske, Sophie en Ingrid naar Jeffrey’s Bay om te sandboarden en te leren surfen, maar deze plannen zijn allemaal wat vaag, dus dat is nog even afwachten…!

Alle foto's die ik tot nu toe gemaakt heb zijn te vinden op: https://picasaweb.google.com/104008778911959533960

Ik zal hier de komende dagen nog wel het een en ander aan toevoegen. We zijn namelijk op dit moment druk bezig de foto's uit te wisselen, dus ik krijg als het goed is ergens vandaag ook de foto's die anderen gemaakt hebben. Deze zal ik dan ook uitzoeken en een deel hiervan zal ik ook toevoegen aan dit webalbum. ;).

Voor nu is dit weer even een update, het hele verhaal is ook lang genoeg geloof ik inmiddels, hehe. :)

  • 23 Februari 2014 - 11:23

    Ellen En Smem:

    Top skattie!
    Tot skype zo. Xxxx

  • 24 Februari 2014 - 20:41

    Sietzeklaas:

    Hi Liza!!!
    Wat 'n toffe verhalen lees ik van jouw reis in Afrika. Wat 'n avontuur!
    Hoop snel weer meer van je te mogen lezen.
    Lieve groet en veeeeeeeeel plezier!!
    Sietzeklaas

  • 25 Februari 2014 - 10:11

    Ria De Vries:

    Hey Liza,

    Volg je belevenissen op de voet. Erg leuk om te lezen. Compleet andere wereld. Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Geniet er van! Heel veel plezier!
    X Ria

  • 25 Februari 2014 - 21:02

    Katinka:

    Gaaf, gaaf, gaaf om te lezen wat je allemaal meemaakt! Die crèche vind ik ook echt iets voor jou! Zou super zijn als je daar kunt helpen. Veel plezier de komende tijd!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liza

Actief sinds 11 Jan. 2014
Verslag gelezen: 521
Totaal aantal bezoekers 16291

Voorgaande reizen:

07 Februari 2014 - 06 Juli 2014

Zuid Afrika!

Landen bezocht: