Easy going... - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Liza Werff - WaarBenJij.nu Easy going... - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Liza Werff - WaarBenJij.nu

Easy going...

Blijf op de hoogte en volg Liza

16 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

En weer een week achter de rug in Port Alfred, wat activiteiten betreft een relatief rustig weekje, al hebben de dagen op project me wel weer behoorlijk wat energie gekost. Zelf ben ik nog steeds niet 100% terug op aarde, er hangt een behoorlijke spanning in ‘onze groep’, ik merk dat ik hier best wel last van heb, ondanks dat ik er zoveel mogelijk omheen probeer te leven.. Gelukkig heb ik ook hier wel mensen om me heen met wie ik daar over kan praten. Dan kom je er op zo’n moment ook weer achter dat je niet de enige bent die de spanningen ervaart en dat je ook niet de enige bent die daar toch wel last van heeft.. Het zal ongetwijfeld allemaal wel weer goed komen, je zit constant op elkaars lip hier, dus eigenlijk is het ook niet gek dat er spanningen etc. ontstaan.

Verder was deze week ‘deadline-week’, afgelopen vrijdag moest voor 23.59uur ons projectproposal opgestuurd worden naar de docent. Om dit projectproposal te maken, hadden we informatie nodig over de crèche (geschiedenis, doel van het project, etc.), dit hadden we (Ingrid, Lynnsey en ik) zo’n twee weken van te voren al besproken met een van de begeleidsters van de crèche. Omdat ze een behoorlijk gebrek aan tijd had hebben we een aantal vragen voor haar uitgeschreven op papier, zodat ze deze kon beantwoorden wanneer ze hier tijd voor had.. We hebben toen tegen haar gezegd dat we het wel graag uiterlijk op 11 maart wilden hebben, dan konden we die gegevens dinsdagavond verwerken in ons verslag en konden we haar het verslag woensdags laten zien en lezen, voordat we het gingen inleveren bij onze docent. Maar goed, het is en blijft Afrika, natuurlijk waren die vragen afgelopen dinsdag nog niet beantwoord.. Echter was er die dag ook niet echt tijd voor, want een van de begeleiders en de kok waren ziek.. En vervanging voor zieken, wat is dat? Dat kennen ze hier niet. Roeien met de riemen die je hebt! Daar stonden we dan. Met twee man in de keuken en met drie man op een groep van 58 kinderen. Aan het einde van de dag toch nog maar even de aandacht op die vragen gegooid, maar de begeleidster moest weg. Die avond was er een ouderavond (die begon om half 6 en rond 3 uur werden de briefjes met de informatie dat er een ouderavond was aan de ouders/kinderen meegegeven, doodnormaal omdat een paar uur van te voren aan te geven), daarna zou ze even tijd nemen om de vragen te beantwoorden..

Op de ouderavond hebben de begeleiders ook ter sprake gebracht dat er drie studenten uit Nederland bij hen aan het werk waren. Hierop zijn veel enthousiaste reacties gekomen van de ouders en een groot aantal ouders had zelfs aangegeven dat hun kind(eren) thuis was begonnen met Engelse woordjes te spreken en ze gebruiken deze woorden dan ook op de juiste manier, dus het is niet dat ze zomaar uit het niks een woord in het Engels roepen zonder dat ze weten wat het betekend. Het is echt heel tof om te horen dat je in zo’n korte tijd al iets bereikt hebt! Dit terwijl ik vaak het idee heb dat de kinderen mij niet begrijpen als ik Engelse woorden gebruik, maar waarschijnlijk willen ze het vaak niet begrijpen.. ;)

Woensdag heb ik dus maar mijn laptop meegenomen naar project, zo konden we de antwoorden op de vragen in de lunchpauze verwerken in het verslag en dan konden we het aan het einde van de dag laten lezen. Maar (hoe kan het ook anders ;)?) de vragen waren woensdag nog niet ingevuld. Die dag was de kok alsnog ziek. Dus er stonden woensdag twee man in de keuken en vier op een groep van 64 kinderen, wederom een feest, haha. De hele dag veel gezongen en gedanst en lekker geknutseld met de kinderen, die Xhosa liedjes en woordjes gaan me steeds beter af, al kan ik de kinderen totaal niet verstaan als ze plots een heel verhaal in het Xhosa beginnen te ratelen!

Na de lunch, toen de kinderen moesten rusten is de begeleidster voor de vragen gaan zitten, uiteindelijk ben ik met de laptop bij haar gaan zitten. We hebben haar het verslag laten lezen voor zover het af was (alleen haar informatie ontbrak nog) en we hebben haar de plekken aangewezen waar haar informatie verwerkt zou worden. Ze vond het er verder heel goed uitzien allemaal. Woensdagavond hebben we de informatie verwerkt in het verslag en donderdagavond hebben we een laatste spellingscontrole gedaan (toch maar een extra keer omdat de verslagen in het Engels aangeleverd moeten worden) en daarna hebben we het gemaild naar de docent.

Waar anderen vrijdag nog bezig waren met hun projectproposal konden wij lekker een beetje uitslapen en genieten van de heerlijke dag, want de regen was weg (het heeft hier van maandag t/m woensdag geregend) en gelijk was het weer super warm en zonnig. Vrijdagmiddag hebben we dan ook heerlijk weer eventjes op het strand doorgebracht. En vrijdagavond heb ik lekker rustig aan gedaan. Heerlijk op bed gezeten, film gekeken en verder helemaal niks gedaan eigenlijk. Heel fijn eigenlijk, want de weken zijn toch best wel druk en zeker de dagen op de crèche vragen heel veel van je.

Zaterdag zijn we gaan shoppen, ik heb hier een jurkje (JA ECHT WAAR, Liza en een jurkje) gekocht en een vestje. Al met al was ik omgerekend nog geen 10 euro kwijt.. Verder heb ik niks gekocht. Het jurkje was ik wel een beetje naar op zoek, die heb ik vanuit Nederland niet meegenomen (vraag me niet waarom niet) en dat miste ik hier toch wel.. Die heb ik dan nu ook en verder ben ik wat kleding betreft prima voorzien, dus ik ben ook niet opzoek gegaan naar meer. Zaterdagavond heb ik weer lekker film gekeken en ben ik niet te laat gaan slapen (:

Vanmorgen heb ik, zeker voor mijn doen hier, uitgeslapen. Daarna zijn we naar Rosehill geweest, een groot winkelcentrum net buiten Port Alfred, om boodschappen te doen voor de BBQ van vanavond en voor de rest van de week. Een aantal zijn nu naar een farmers market in Bathurst toe en ik zit lekker thuis aan mijn blog te werken. De toko hier zo goed als voor mijzelf en het bevalt me prima. Vanmiddag gaan we waarschijnlijk met z’n allen nog even een bezoekje aan het strand brengen voordat we naar de BBQ gaan.

Volgend weekend heb ik weer heerlijk niks op mijn planning, zoals het nu lijkt gaat iedereen van ‘onze groep’ naar Hogsback, een natuurgebied op zo’n 2,5uur rijden waar de schijfster van the lord of the rings heeft gewoond. Hier gaan ze van vrijdag t/m zondag heen, voornamelijk om te hiken. Ik heb besloten niet mee te gaan. Op foto’s vind ik het natuurgebied echt heel mooi, maar sta niet te springen om er een bezoekje aan te brengen. Bovendien heb je dan ook weer auto, hostel en etenskosten. Dus het is wel een mooie besparing van minstens 1000R als ik thuis blijf.

Verder mogen we komende week op project beginnen met het aanbieden van activiteiten voor de kinderen. Het voornemen is om elke dinsdag met een creatieve activiteit te komen en elke woensdag met een zing/dans/sport activiteit. Aan het einde van deze eerste periode (de eerste twee weken van april) willen we dan een grote activiteit organiseren waar alle kinderen, ongeacht hun leeftijd, aan mee kunnen doen. Voor de eerste periode op de crèche gaan we dus nog niet op zoek naar dingen die we kunnen aanpassen aan de hand van kennis die wij in Nederland wel hebben, maar gaan we eerst meer een band opbouwen met de begeleiders en de kinderen. Al is natuurlijk het regelmatig aanbieden van activiteiten op de dinsdag en woensdag al een vorm van aanbrengen van structuur, dus wellicht komen we toch al wel tot een kleine aanpassing in de komende weken.. ;)

Foto’s heb ik deze week niet echt gemaakt, maar ik wil komende week wel foto’s gaan maken op project. Ik hoop deze foto’s woensdagavond alsnog op mijn webalbum te kunnen plaatsen, dus dan zijn er vanaf dan alsnog nieuwe foto’s online te vinden. ;)

  • 16 Maart 2014 - 12:19

    Harmke:

    Wat een belevenissen, liza!
    Je zit een tijdje in een heel andere wereld.
    En dat er spanningen zijn, tja, die zijn er overal.
    De groep kent elkaar nog niet door en door, en ik gok, dat jullie vaak op de toppen van je tenen moet lopen, om alles te behappen.
    Ik geniet, op afstand, mee van je belevenissen..;)

  • 16 Maart 2014 - 14:39

    Rosevelli:

    Verwacht uiteraard ook foto's van jou in je jurkje ;)

  • 17 Maart 2014 - 07:50

    Katinka:

    Meid wat een drukte heb je! Je kiest echt voor je rustmomentjes. Heel erg goed! Hele dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liza

Actief sinds 11 Jan. 2014
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 16292

Voorgaande reizen:

07 Februari 2014 - 06 Juli 2014

Zuid Afrika!

Landen bezocht: