The meaning of life, is to give life a meaning. - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Liza Werff - WaarBenJij.nu The meaning of life, is to give life a meaning. - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Liza Werff - WaarBenJij.nu

The meaning of life, is to give life a meaning.

Blijf op de hoogte en volg Liza

23 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

En weer is er een week voorbij in Port Alfred. Het mooie weer heeft dit mooie land weer gevonden en ook heeft mijn hoofd z’n weg weer gevonden. Maandag werd ik wakker en voelde ik me stukken beter dan dat ik me de afgelopen anderhalve week denk ik heb gevoeld. Opeens was het besef daar dat ik het zelf in de hand had om te genieten hier. En dat het ook hoog tijd werd om weer eens optimaal te genieten van alles om me heen! Ik heb hier nog een mooie tijd voor de boeg, maar de tijd die ik hier al achter de rug heb is gevoelsmatig wel voorbij gevlogen..

Maandag zouden we officieel tot 14.15uur les hebben. Echter gingen we als een malle door ons programma heen en hebben we de les die we normaal na de lunch hebben, nog kunnen verplaatsen naar voor de lunch. Nadat we heerlijke lasagne naar binnen hebben gewerkt op school zijn Lynnsey en ik het strand gaan opzoeken.. Hier hebben we ons twee uur lang prima vermaakt, waarna het tijd werd om actief te doen. Wat om 4 uur zou Lydia bij school klaar staan om te gaan hardlopen. Ja, de eerste kilometers op de hardloopschoenen zijn ook gemaakt. De afstanden die ik hier loop zijn wel korter dan de afstanden die ik in Nederland wel eens gelopen heb, maar het loopt hier ook écht heel anders, al die heuvels (waarvan sommige flink steil) is toch wel even wennen. Ik voelde me zo lekker na dit blokje lopen. Ik was kapot, maar voelde me tegelijkertijd top fit!

Toen ik dinsdagochtend uit bed zou stappen heb ik hier toch wel heel even anders over gedacht.. Goedemorgen spierpijn! Met pijn en moeite overeind gekomen, maar stiekem kon ik er daarna ook wel van genieten, ik had wel weer eens echt even iets gedaan! Veel tijd om er meer bij stil te staan was er ook niet, ontbijten, brood smeren voor overdag, verder klaarmaken en gaan met die banaan. Op naar school, om vervolgens naar Bathurst gebracht te worden. Dinsdag was het “consultation-day” was.. Kortom, het consultatiebureau komt langs! Gelukkig waren alle medewerkers weer beter, want werkelijk… Wát een chaos! De chaos die het daar normaal is, leek plots niks meer voor te stellen.. Het stelt verder niet veel voor. De kinderen worden gewogen, gemeten en ze krijgen een vitaminepil. Dit doen ze elke maand, dus ik zal het nog wel een aantal keer meemaken. Verder hebben we die dag, afgezien van een kleine verfopdracht, niet veel gedaan op project. Dinsdag had ik mijn chill-avond en heb ik dus ook weinig uitgevoerd ;).

Woensdag weer een nieuwe dag op project.. 8.20uur stonden we klaar bij school, om om 8.30uur met de bus te vertrekken richting project (ja, tegenwoordig hebben we wel weer de 8.30uur bus in plaats van de 7.45uur bus). Kwart voor 9 was onze bus er echter nog niet.. Even navragen bij de receptie en een tijdje later kwam Zuko (receptiemedewerker) naar buiten om te vertellen dat de bus een lekke band had, maar hij reed alweer en zou hier met een minuut zijn. Die Zuid-Afrikaanse minuten duren alleen wat langer dan de Nederlandse minuten, maar om 9.00uur was onze bus er dan toch. Veel te laat op project, waardoor we het ontbijt van de kinderen gemist hadden. We mochten vrijwel gelijk met de kinderen naar buiten, op het grote veld vlak bij de crèche! Ik had deze dag mijn camera mee, dus deze kon ik mooi gebruiken. Hardloopwedstrijdjes, zaklopen, noem maar op… Een paar prachtige foto’s verder was het tijd om terug te gaan naar binnen.. Hier nog wat zingen, dansen en gek doen met de kinderen en toen was het alweer tijd om te lunchen. En na de lunch was het tijd om te rusten.. Zo vloog de dag weer voorbij op project. Woensdagavond waren we ook weer uitgenodigd voor een braai, maar ik vond het wel even goed.. En ik was niet de enige.. Met het groepje wat achter bleef hebben we een gezellig maar rustig avondje gehad. Wederom niet te laat op bed, want donderdag moesten we om half 8 weer klaar staan op school!

En daar zaten we dan, om half 8, voor de kantine. Na een korte mededeling over veiligheid in de townships, konden Lynnsey en ik naar het strand voor de rest van de groep uit. Wij hadden met z’n tweeën een workshop voorbereid, elke donderdag moet dit gedaan worden door twee studenten. Lynnsey en ik waren afgelopen week aan de beurt en hebben een workshop teambuilding in elkaar gezet, omdat het mooi weer was en we wel wat ruimte konden gebruiken met de activiteiten die we in elkaar gezet hadden, was het strand natuurlijk de perfecte plaats! Anderhalf uur later was het afgelopen en zijn we terug gegaan naar school voor onze laatste les voor het weekend. Donderdagmiddag hebben we hier lekker in de tuin gelegen. Ja, het is hier echt afzien hier hoor ;). En donderdagavond hebben Lynnsey, Irene en ik film gekeken.

Vrijdag werd ik wakker in de warmte. Hoewel het de hele week al mooi weer was geweest was het vrijdag wel erg lekker weer. Ik was dit weekend toch niet alleen thuis zoals ik vorig weekend nog wel dacht. De groep die naar Hogsback zou is halverwege de week een beetje uit een gevallen en de mensen die nog wel heen wilden gaan konden geen auto meer krijgen. Iedere student had een lang weekend, want vrijdag was een ‘public holiday’. Waarom precies, geen idee. Maar we hadden dus vrij, dus mij zul je niet horen klagen, haha :). We hebben nog gekeken naar een quadsafari en een soort raft-activiteit, maar dit was ook beide niet meer voor elkaar te krijgen in het weekend.

Aan het einde van de ochtend nog maar snel naar de supermarkt om boodschappen te halen voor het weekend. Voor de rest ’s middags lekker niks gedaan en rond 5 uur ben ik samen met Lynnsey weer een stuk gaan hardlopen. Een hoger tempo en een stuk verder gelopen dan afgelopen maandag. Dus helemaal kapot, maar tegelijkertijd voldaan zaten we aan ons avondeten in de kantine. Daarna richting huis, waar een deel van de groep naar een feestje ging, besloot ik thuis te blijven. Ook Sophie bleef thuis, dus bij haar op de kamer heb ik de avond doorgebracht. Relatief snel kwam Elske ook alweer thuis, ze vond het feestje niks aan en de rest zou nog op stap, dus ze had een lift naar huis weten te regelen.. Dat de rest van de groep thuis kwam heb ik niet meer meegemaakt.. :)

En toen we zaterdagochtend wakker werden, kwam al heel snel het besef dat het nóg warmer zou zijn dan de dag daarvoor.. 10 uur ’s ochtends en het kwik had de 39 graden al aangetikt. Mooi een dagje doorbrengen bij het zwembad van school dus. Afkoeling en schaduw :). Eigenlijk hebben we overdag weinig anders gedaan dan dat. Rond een uur of vier weer terug naar huis, douchen en klaar maken voor de avond. Want we hadden een feestje! Johanna was jarig en vierde haar verjaardag met een etentje bij ‘Graze at the River’, een super gezellig plekje met echt heel lekker eten! De Norwegian Salmon en de Asian Infused Salmon (met sesamzaad, kokos créme en avocado) gingen er prima in! Als toetje de lemon meringue taart, wat er minstens zo goed in ging als het hoofdgerecht :). Na het eten ben ik met Uilkje (docente), Rianne, Elske en Irene nog naar een tentfeest geweest. De avond was daar gevuld met ‘Golden Oldies’, weer eens wat anders dan de eeuwige hiphop muziek hier. Rond half 1 was alles afgelopen en zijn we door Uilkje weer thuis afgezet.

Vanmorgen werd ik wakker en voelde ik gelijk vanaf seconde één weer een ‘heerlijke’ benauwde warmte. Nog een mooie dag voor de boeg dus! Aan het begin van de middag zijn Elske, Sophie, Lynnsey, Irene en ik dan ook naar kiddies beach gegaan, een klein strandje aan Kowie River waar je vaak rustig kunt liggen en in ieder geval minder last hebt van opwaaiend zand als dat je op het gewone strand hebt. Het was echter laagtij, wat betekend dat kiddies beach bijna alleen maar strand is. Hoewel ik hier wel echt heerlijk lag op mijn handdoek, zat echt verkoeling zoeken door te zwemmen er niet in, dus had ik het na een uur wel gezien daar. Thuis gedoucht en toen maar de vingers op het toetsenbord gezet om weer een blog online te kunnen zetten vandaag.. Het is immers zondag-blogdag ;). Tussendoor heb ik nog even geskyped met mama, Ellen en Harmke :)! Dit ging helaas niet zo soepel als dat ik zelf gehoopt had, want door het onweer viel de wifi verbinding een aantal keer helemaal weg.. Nu de laatste woorden aan deze blog schrijven en dan gaan we ook alweer richting het einde van deze zondag. Vanavond eten halen op school en dan later op de avond waarschijnlijk film kijken met een aantal meiden hier. Wederom heerlijk relaxed allemaal dus :).

Komende week is weer gevuld met school en project. Maandag hebben we in plaats van les een workshop van een vrouwtje plastic flessen, blikjes, wc rollen etc. hergebruikt, hier maakt ze dan voornamelijk sieraden en decoratiemateriaal van. Een deel van de groep gaat, als het komend weekend wel lukt met vervoer, alsnog naar Hogsback. Ik blijf thuis en ik weet dat Lynnsey sowieso ook niet mee gaat, wie er verder wel en niet mee gaan wordt waarschijnlijk halverwege de week nog wel duidelijk ;). Wat wij al ‘thuisblijvers’ dan gaan doen het weekend moeten we ook nog even bekijken. Lynnsey en ik hebben het er over gehad om te gaan kanoën op Kowie River, hier kun je dan door een super mooi natuur gebied heen, maar concrete plannen zijn, tot dusver, nog niet gemaakt. Ook dat zie ik deze week allemaal wel. Wie weet bedenken we ons halverwege de week nog wel iets veel leukers! ;)

De foto’s die ik woensdag bij Sizamele heb gemaakt, staan sinds woensdagavond op mijn webalbum, dus die zijn daar te bekijken ;)!

  • 23 Maart 2014 - 15:55

    Rosevelli:

    levensgenieter!

  • 23 Maart 2014 - 16:01

    Katinka:

    Hoi schat,

    Ik heb weer genoten van je blog. Leuk om te lezen wat je allemaal beleeft. Fijn dat je de omslag in je hoofd hebt gemaakt waardoor je meer kan genieten van alles. Het valt ook allemaal niet mee, het is een beste cultuur shock, een heel ander klimaat en een ander dagritme. Ik vond je fotootjes van de kinderen ook zo leuk!

    Lieverd, succes de komende week en doe voorzichtig als je gaat raften!

    Xxx

  • 23 Maart 2014 - 16:42

    Pake En Beppe:

    Hoi Wiefke,
    Fijn als er weer een blog van je is. Wat prachtige foto's heb je gezonden van die kindertjes, wat een koppies, die grote ogen waar zich een wereld in weerspiegeld. Toch vinden wij de foto waar ook jouw ogen op staan het mooist, "because you are so special".
    Toen we grootouders werden kregen we meteen een nieuwe woordenschat, bobike, buggy ,maxicosy etc.
    Nu onze kleindochter in Afrika is, herhaalt zich dat, wat is squadsafari en wat is raften? In de Gerdyk heb ik deze termen nog niet gehoord.

    We houden hier een wedstrijdje, wie het eerst weer nieuwe foto's ontdekt, ik verlies dat. Plots klinkt dan door de kamer: kijk nou toch eens, dan drukt hij per ongeluk op een toets en is alles weer weg, maar we vinden je terug hoor. Het is wel telkens weer genieten.
    Ons maak je er erg blij mee.
    Tot maisl later deze week.
    Dikke pakkerd van ons beiden
    xxxx








  • 25 Maart 2014 - 09:43

    Harmke:

    Mn allereerste x skypen, en dan bij jou thuis!
    Vond het nog wat onwennig, ga op mn eigen tablet ook es kijken, daar schijnt ook skype op te staan.
    We konden wel heeeeel duidelijk zien, hoe heerlijk bruin je al bent!
    Ik geniet nog steeds mee, via je blog!

  • 31 Maart 2014 - 21:03

    Syts:

    hoi liza,
    een poosje niet gelezen dus het nam wat tijd
    echt de moeite waard hoor,je beleefd nog eens wat,echt genieten!!!!!
    ik geniet met je mee.
    succes de komende weken en veel plezier
    liefs syts

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liza

Actief sinds 11 Jan. 2014
Verslag gelezen: 854
Totaal aantal bezoekers 16287

Voorgaande reizen:

07 Februari 2014 - 06 Juli 2014

Zuid Afrika!

Landen bezocht: