Back in town! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Liza Werff - WaarBenJij.nu Back in town! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Liza Werff - WaarBenJij.nu

Back in town!

Blijf op de hoogte en volg Liza

05 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

De vakantie met Bonne zit er inmiddels definitief op.. Na drie meer dan heeeeeeerlijke weken vakantie en met nog negen weken in Zuid-Afrika voor de boeg jeuken mijn handen toch weer behoorlijk om aan de slag te gaan. Ik sta er vooral om te springen weer naar Sizamele te gaan.

Sinds ik terug ben in Bottmill (donderdag) hebben we amper wifi gehad en sinds vrijdag was er eigenlijk helemaal geen wifi meer, ook op school laat het internet het behoorlijk afweten. Vandaar dat deze blog toch weer iets laat is.. Hier dus weer de blog van maandag tot zondag! :)

Maandag was het alweer tijd om uit te checken bij ons hostel in Port Elizabeth. Na het uitchecken hebben we eerst nog even snel boodschappen gehaald en vervolgens zijn we door gereden naar Addo Elephant Park. Hier kwamen we rond een uur of elf aan, uiteindelijk hebben we hier rond gereden tot kwart over vier. Bij aankomst in het park gelijk maar doorgereden naar Jack’s picknick , hier konden we dan even wat eten en drinken tussen de aapjes en daar staat ook een groot bord waar op te zien is, waar in het park welke dieren gespot zijn. Aan de hand daarvan hebben we grotendeels onze route uitgestippeld door het park. Inmiddels hadden we al zebra’s, stuivogels, wilde zwijnen en bokken gespot, maar beide wilden we toch wel heel graag de olifanten zien. Deze stonden op genoeg plaatsen aangegeven op het grote bord. Na een paar broodjes te hebben gegeten zijn we dan ook maar weer in de auto gestapt om verder te gaan door het park. Hier kwamen we nog meer zebra’s, bokken, wilde zwijnen tegen. Ook hebben we een klein groepje buffels gespot, maar de olifanten die konden we nog altijd niet vinden.

Vervolgens besloten om naar een uitkijkpunt te gaan in het park,vanaf hier kon ik vorige keer aardig wat dieren zien lopen, dus wie weet konden we vanaf daar dan olifanten spotten… En ja hoor, al snel zag Bonne in de verte dieren die leken op olifanten.. Goed inzoomen met mijn camera vertelde ons dat het daadwerkelijk olifanten waren. Weer de auto in dus en op naar de olifanten, deze liepen precies van de bosjes richting de weg, dus we hadden de hoop dat we er precies op tijd zouden zijn. Uiteindelijk hebben we een rondje gereden en zijn we nog meer olifanten tegen gekomen. De hele tijd heb ik benoemd dat ik het jammer vond dat de olifanten langs de kant van de weg stonden en niet op de weg, langs de auto’s liepen. Op zo’n moment besef je pas echt hoe groot deze dieren eigenlijk zijn. Maar goed, we hadden olifanten gezien en heel misschien zelfs een leeuw (maar deze was te ver weg om het zeker te weten, maar leek er wel heel erg op!), bovendien was het nog eventjes rijden weer terug naar Port Alfred, dus het was tijd om terug te rijden naar de uitgang.. Onderweg naar de uitgang zijn we nog een hele groep olifanten tegen gekomen, deze kwamen vanuit de bosjes naar de weg lopen. Een aantal olifanten stak de weg vlak voor de auto over, maar het grootste deel liep voor onze auto langs, om vervolgens vlak naast onze auto over de weg, langs ons te lopen. Hoewel ik dit vorige keer ook had meegemaakt vond ik het deze keer nog steeds helemaal geweldig die olifanten zo dicht bij de auto te hebben, ook was ik heel blij dat Bonne dit nog heeft kunnen zien :).

Iets voor zes uur waren we terug in Port Alfred. Tijd om in te checken in onze nieuwe stekkie voor de laatste paar dagen van onze vakantie samen. Het appartement waar we de laatste dagen in zouden doorbrengen was echt geweldig mooi! Even genieten van ons mooie appartement, vervolgens de auto uitladen en even een hapje eten. Later op de avond weer vol op genoten van dit mooie plekje en niet al te laat op bed gegaan, want dinsdag moesten we er vroeg af om de auto op tijd terug te brengen bij het verhuurbedrijf.

Dinsdag ging de wekker dus mooi vroeg. Snel klaarmaken en op naar budget om de auto terug te brengen. Het was hier allemaal snel rond en in no-time liepen we dan ook weer terug richting ons appartement. Voordat we de heuvel omhoog gingen hebben we eerst nog even snel boodschappen gehaald. Onderweg hebben we nagedacht over wat we wilden gaan doen die middag. Het was echt super mooi weer dus de hele dag binnen stil gaan zitten hadden we beide geen zin in. Uiteindelijk besloten om te gaan sandboarden, tas inpakken en gelijk naar outdoor focus gelopen. Hier hebben we een board gehuurd en vervolgens zijn we naar East Beach gelopen. Dat strand heeft verreweg de mooiste duinen, het perfecte plekje om te gaan sandboarden dus. Helaas bleek het sandboarden al snel geen succes, dit kwam voornamelijk omdat het veel geregend had in Port Alfred tijdens onze vakantie. De bovenste laag van de duinen was vaak wel droog en dus ook wat zachter, maar de lagen daar onder waren nog nat en ook behoorlijk hard dus. Na ongeveer anderhalf uur hadden we het beide wel bekeken en hebben we het board terug gebracht naar outdoor focus.

Terug naar ons appartement en daar maar vast beginnen met eten koken. Hoewel het pas half 4 was, begonnen we beide wel een beetje trek te krijgen en het eten maken zou nog wel wat tijd in beslag nemen. Achteraf duurde dit allemaal nog langer dan verwacht, want onze gaspitjes werkten niet helemaal zoals ze zouden moeten werken. Met het vermoeden dat de gasfles leeg was, zijn we naar de eigenaar van het appartement gestapt, hij heeft er even naar gekeken en inderdaad, de gasfles zou waarschijnlijk leeg zijn. Nadat hij deze verwisseld had was ons vuur iets beter, maar nog steeds niet wonderlijk. Nadat hij even aan het klussen in geweest met onze gaspitjes konden we door met koken, dit klussen was helaas zonder resultaat, dus we moesten ons maar redden met een gaspit die het voor de helft deed. En aardige tijd verder was ons eten dan eindelijk klaar, inmiddels was het al bijna half zes, dus een prima tijd om te eten ;). De rest van de avond hebben we heerlijk op de bank gehangen, TV gekeken en kaartspelletjes gespeeld.

Woensdag hebben we uitgeslapen en ’s ochtends rustig aan gedaan. We hebben onze kleding laten wassen en zijn ook beide begonnen met het inpakken van al onze spullen. Die middag hebben we pannenkoeken gebakken, iets wat ik nog niet gegeten heb sinds ik hier ben. De helft van alle pannenkoeken met spek en de andere helft naturel. Ook dit nam, met onze geweldige gaspitjes, nog wel wat tijd in beslag, maar het was het wachten waard :). Na het eten hebben we een deel van mijn spullen alvast richting Bottmill gebracht.

’s Avonds zijn we uit eten geweest bij Links, voor Welmoed haar verjaardag. Hier hebben we heerlijk gegeten en waar de rest na het eten op stap ging naar Snorts, zijn wij terug gegaan naar ons appartement om nog wat spullen in te pakken en nog twee tassen naar Bottmill te brengen. Aan het einde van de avond stond alles dan zo goed als klaar. Ons douchespul stond er nog, het ontbijt spul nog en er hingen overal en nergens nog wat kleren te drogen. Nog even TV gekeken, kaartspelletjes gespeeld en vervolgens het bed in gedoken.

Donderdagochtend liet de wekker weer vroeg van zich horen.. Tijd om te douchen, ontbijt te maken, de laatste spullen bij elkaar te pakken en uit te checken. Bij het uitchecken kregen we een lift aangeboden van de eigenaar van het appartement. Hij bracht mij en Bonne naar de plek waar Bonne opgehaald zou worden door de shuttle naar Port Elizabeth Airport. Hier hebben we gewacht op de shuttle, vanaf dat moment ging alles even in sneltrein vaart.. Voordat ik het wist zat ik terug in de auto naar Bottmill en was Bonne onderweg naar Port Elizabeth, om via Johannesburg en London terug te vliegen naar Nederland.

Eenmaal in Bottmill aangekomen lag Ingrid in mijn bed te slapen en Lynnsey in haar eigen. Het is dan toch wel even heel apart thuis komen, als je plaats neemt op een stoel in je eigen kamer en vervolgens ruim anderhalf uur gewoon amper wat doet omdat je de Ingrid en Lynnsey ook niet wakker wilt maken verder. Toen Ingrid en Lynnsey wakker waren zijn we buiten in de zon gaan liggen. ’s Middags heb ik nog boodschappen gehaald met Lynnsey, Sander en Jan. En verder ben ik aan het einde van de dag nog gaan hardlopen met Joris, Elsemiek en Lynnsey. Een heel ander rondje gelopen dan dat ik voor de vakantie altijd liep met Lynnsey, maar het liep wel echt heel lekker en uiteindelijk met een voldaan gevoel thuis onder de douche gestapt. ’s Avonds hebben we met z’n allen buiten pizza gegeten, want het was Ingrid haar laatste avond. De rest van de avond hebben we gezellig buiten gezeten met een groepje mensen :).

Vrijdag zijn we ’s ochtends naar school gelopen om Ingrid uit te zwaaien. Het is dan toch wel even gek om iemand uit te zwaaien met wie je hier samen bent gekomen, terwijl je zelf, samen met de anderen waarmee je hier gekomen bent, nog ruim 9 weken te gaan hebt in Zuid-Afrika. Op dat moment ga je dan sowieso heel erg stil staan bij het feit dat je zelf ook al over de helft bent van je tijd hier. De rest van de ochtend druk bezig geweest met van alles en nog wat. ’s Middags ben ik met Joris, Elsemiek, Sander, Alwin, Irene, Lynnsey, Rianne en Sabine wezen lunchen bij decadent, hier heb ik een grote wafel gehad met feta & spinazie, suuuper lekker!

Aan het einde van de middag ben ik een rondje gaan hardlopen met Elsemiek en Sander. ’s Avonds hebben we sushi gegeten, bij de Stendenbar gezeten en uiteindelijk nog op stap geweest met Welmoed, Elsemiek, Joris, Sander en Jan. Na echt een super gezellige avond te hebben gehad in Snorts, heb ik met Welmoed, Elsemiek en Joris nog pizza gegeten. Daarna was het dan tijd om te gaan slapen, want zaterdagochtend zou ik met Welmoed mee de auto wegbrengen naar Budget.

Zaterdagochtend eerst nog wat boodschappen gedaan met Welmoed voordat we de auto wegbrachten. Vervolgens werden we door Joris en Elsemiek weer opgehaald en afgezet bij Bottmill. Het was weer eens super mooi weer en rond elf uur zijn Welmoed, Irene, Lynnsey en ik dan ook naar het strand gegaan. Hier hebben we tot half twee ongeveer gelegen. Daarna gedoucht en nog even heerlijk niks gedaan voordat de eerste lading nieuwe studenten aan zou komen. Voor Bottmill waren dat alleen maar Nederlanders die middag.

Hoewel ook mijn nieuwe roommate zaterdags zou aankomen, zat ze niet in de bus bij de middag groep. Later hoorde ik dus dat ze pas rond twaalf uur ’s nachts aan zou komen. Die avond hebben we wederom gezellig buiten gezeten, dit keer met een aantal nieuwe studenten erbij. De keuze om vanavond met hen op stap te gaan was snel gemaakt. Het was nog even wachten op de twee Amerikanen die aan zouden komen. Ik had de sleutel voor mijn roomie (als ik weg zou gaan voordat zij er was, zou ze de kamer dus niet in kunnen komen) en ik vond het ook wel zo fijn even een beetje kennis gemaakt te hebben. Toen ze er uiteindelijk waren heb ik Emily, mijn nieuwe Amerikaanse roommate, onze kamer laten zien en heel kort een rondleiding gegeven op Bottmill. Al snel hadden de beide Amerikaanse studenten besloten dat ze wel mee wilden op stap, ondanks dat ze een reis van ruim 26 uur achter de rug hadden. Wederom heb ik me weer prima vermaakt deze avond, bij thuis komst nog heel eventjes gepraat met Emily en vervolgens zijn we allebei gaan slapen.

Zondag wakker geworden en gewacht tot ook Emily wakker was. Vervolgens zijn we samen gaan ontbijten op school, waar de andere Amerikaanse studenten ook waren. Emily moest nog geld pinnen en wat boodschappen hebben en ook ik kon wel wat boodschappen gebruiken. Na het ontbijt zouden we samen naar het centrum gaan dus om geld te pinnen en boodschappen te halen. Al snel voelde ik me een soort van tour-guide want de andere negen Amerikaanse studenten liepen ook mee. Uiteindelijk ook met z’n allen weer terug gelopen naar school. Hier zijn we allemaal ons eigen weg gegaan en hadden we afgesproken om om vier uur bij school te verzamelen, om samen door te gaan naar Barmuda.

Ik ben die middag nog naar het strand gegaan met Irma, Sander en Sabine. Een van de meest fijne middagjes strand hier tot nu toe, het wat was niet steenkoud, er stond weinig wind en de zon deed goed zijn best :). Lekker gelegen dus op het strand en mooi op tijd weer terug naar huis gegaan, zodat ik nog tijd over had om te douchen voordat we naar Barmuda gingen. We hebben daar van vier tot zeven gezeten en daar ons avondeten gegeten. ’s Avonds weer thuis heb ik nog film gekeken met Alwin en Sander en rond half elf lag ik in bed :). Snel de laatste hand aan deze blog gelegd, er was toch nergens wifi beschikbaar om het online te gooien.

Morgen (maandag) begint alles op school weer, dus ik hoop dat het internet op school morgen ook weer werkt en ergens deze week wordt het hier in Bottmill hopelijk ook nog gemaakt. Komende week staat er weinig op het programma.. Maandags moeten we om half 4 op school zijn voor een meeting met de nieuwe studenten community. Dinsdag (eindelijk) weer naar Sizamele en of we woensdag ook heen moeten horen we maandag of dinsdag. Woensdag zijn hier de verkiezingen en zijn heel veel plaatsen gesloten. De manager van Sizamele kon me geen antwoord geven nog op de vraag of Sizamele ook gesloten zou zijn of niet. Dat gaan we beleven dus. Wat er verder deze week op de planning staat wat lessen en project betreft weet ik nog niet precies. Waarschijnlijk horen we daar maandagmiddag op school nog wel wat over..

  • 05 Mei 2014 - 19:07

    Pake En Beppe:

    Hai Wiefke
    Ja het leven is niet louter een vakantie, maar je hebt er wel uit gehaald was er in zat. Bonne weer naar huis en meteen druk aan het werk hoorden we.

    Fijn te horen dat je al weer gretig bent om naarSizamele te gaan, wel gek dat je zo kort voordien nog niet weet of tijdens de verkiezingen open bent of niet.
    Wat een verandering, sommigen zijn al terug naar Nederland jij gaat je tijd hier uitdienen/studeren.
    Nieuwe kamergenote, een Amerikaanse, weer eens wat anders dan fries spreken. Denk dat je heel wat uit te wisselen hebt samen. Goed ook dat je je meteen weer in de groep voegt.

    Kan je al merken dat het klimaat veranderen gaat, het is nu toch geen hoogzomer meer bij jullie?
    Zojuist met mama en Ellen bij Koppejan in Jubbega pannenkoeken gegeten, lekker hoor ! We konden buiten eten maar vannacht was het hier nog echt koud om en nabijhet vriespunt.

    He meissie, sterkte de 2e etappe, maak er nog een mooie tijd van.
    Dikke knuffel pake en beppe





Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liza

Actief sinds 11 Jan. 2014
Verslag gelezen: 353
Totaal aantal bezoekers 16293

Voorgaande reizen:

07 Februari 2014 - 06 Juli 2014

Zuid Afrika!

Landen bezocht: